ذبح خیابانی دام بیماری مرگبار را به جانتان می اندازد، سفارش و تحویل قربانی تنها با یک تلفن!

به گزارش مجله فازنما، سال جاری با شیوع کرونا قربانی کردن دام در عید قربان دستخوش تغییر شده است و در روزهای کرونایی باید نکات بهداشتی را رعایت کرد.

ذبح خیابانی دام بیماری مرگبار را به جانتان می اندازد، سفارش و تحویل قربانی تنها با یک تلفن!

به گزارش خبرنگار ، عید قربان همه ساله برای حاجیانی که در گذشته به سفر حج رفته اند یا برای کسانی قصد دارند هم سو با حاجیان خانه خدا عمل نمایند، بهانه ای برای انجام سنت حسنه ذبح قربانی است.

سنتی که برای ما ایرانی ها همواره با ذبح دام شروع می گردد و به دورهمی و شادی و نشاط ختم می گردد، این عید همواره یادآور خاطرات خوش و شاد برای مردم مسلمان ایران است، اما سال جاری با سال های قبل فرق می نماید، کرونا همه زندگی ما را تحت تاثیر خود قرار داده و بسیاری از مناسبات را دستخوش تغییر و تحول نموده است.

با شیوع کرونا و خیز مجدد این ویروس منحوس برگزاری جشن عروسی و عزا ممنوع شده است و متخصصان توصیه اکید دارند که مردم از تجمع و برگزاری دورهمی و مهمانی خودداری نمایند تا بتوان زنجیره انتقال ویروس کرونا را شکست.

حالا در آستانه عید سعید قربان قرارداریم، عیدی که حاجیان در خانه خدا گوسفند قربانی می نمایند، بسیاری از مردم مسلمان ایران در روز عید قربان به تأسی از حاجیان اقدام به این سنت حسنه می نمایند، خانواده های بسیاری همه ساله دور هم جمع می شدند تا در این عید عظیم به شادی و شادمانی بپردازند.

سال جاری عید قربانی متفاوتی را تجربه می کنیم چرا که ویروس منحوس و مرگبار کرونا در جامعه می تازد و روزانه بیش از 200 قربانی می گیرد، بسیاری از این قربانیان کرونا را به شوخی گرفته بودند و فکر نمی کردند که روزی کرونا سراغ آنها بیاید و قدرتمند تر از آن هستند که یک ویروس نانومتری بتواند آنها را از پای در بیارد، اما این ویروس مرگبار و وحشی پیر و جوان نمی شناسد و در کمین نشسته است از غفلت انسان ها سوء استفاده کند و آنها را به کام مرگ بکشاند.

شیوع کرونا شرایط زندگی و رفتارهای اجتماعی ما را تغییر داده است، ما باید بیاموزیم چطور با ویروس کرونا زندگی کنیم و اجازه ندهیم این ویروس ما را آلوده کند و به حیات خود ادامه دهد، به همین دلیل رعایت بعضی نکات بهداشتی در روزهایی مانند عید سعید قربان بسیار حائز اهمیت است، در این زمینه و به منظور حفظ سلامت مردم در عید قربان با چاشنی کرونا سازمان دامپزشکی کشور و وزارت بهداشت تمهیداتی اندیشیده اند تا این روز مبارک را مردم با شادی و بدون خطر سپری نمایند.

علی صفر ماکنعلی رییس سازمان دامپزشکی کشور درباره نحوه عرضه و ذبح دام در عید قربان اظهار کرد: در عید قربان سال جاری به دلیل شیوع ویروس کرونا به هیچ وجه مراکز عرضه دام مانند سال گذشته برپا نمی گردد و کشتار دام تنها در کشتارگاه ها انجام می گردد.

او ادامه داد: مراجعه به این کشتارگاه ها می تواند به صورت فیزیکی و البته با رعایت فاصله اجتماعی، همچنین به صورت تلفنی و یا آنلاین باشد.

رییس سازمان دامپزشکی کشور گفت: 354 کشتارگاه در سراسر کشور در روز عید قربان آماده خدمت رسانی به هموطنان هستند و یک هزار و 600 اکیپ ثابت و سیار نیز در این کشتارگاه ها بر فاصله گذاری اجتماعی، همچنین فرایند انجام کشتار نظارت می نمایند.

او تاکید نمود: پیش بینی می گردد سال جاری 160 هزار راس دام در روز عید قربان کشتار گردد که اکیپ های مختلف آموزش های لازم برای نظارت بر فرایند کشتار و حتی حمل و نقل این دام را دیده اند.

ماکنعلی توضیح داد: خودرو های مختلف برای حمل و نقل گوشت قربانی وجود دارد که هموطنان می توانند با اعلام به کشتارگاه ها گوشت موردنظر خود را پس از کشتار در محل های موردنظر خود تحویل بگیرند.

او با اشاره به ممنوعیت کشتار غیر مجاز گفت: از همه مردم می خواهیم که به هیچ وجه خودشان اقدام به ذبح دام ننمایند هرچند انتقال بیماری کووید 19 از حیوان به انسان هنوز اثبات نشده، اما برای رعایت جوانب احتیاط و جلوگیری از انتشار سایر بیماری های مشترک میان حیوان و انسان از هر گونه کشتار غیر مجاز جلوگیری می گردد و کشتار دام تنها باید در کشتارگاه های مجاز و با نظارت اکیپ های دامپزشکی صورت پذیرد.

علی اکبر نوروزی کارشناس مسئول بهداشت محیط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایراندرباره تمهیدات اجرا شده در آستانه عید قربان، گفت: بر اساس آنچه که معاونت بهداشت وزارت بهداشت اعلام نموده است، ما با سازمان دامپزشکی همکاری می کنیم و بر همین اساس سازمان دامپزشکی برنامه ای با همکاری شهرداری و اتحادیه قصابان گوشت گوسفندی دارد، سال جاری نسبت به گذشته اصلا امکان ذبح حضوری دام ایجاد نشده است و تنها کشتارگاه ها مجاز به انجام این فرآیند هستند.

او اضافه نمود: 3 مرکز در مناطق 18، 15 و 4 شهر تهران برای خرید دام و 14 کشتارگاه برای ذبح دام و 16 سامانه آنلاین برای خرید شَقه گوسفندی در استان تهران ایجاد شده است. با امکان خرید حضوری دام، امکان انتقال دام به کشتارگاه فراهم شده است و سپس لاشه دام پس از نظارت دامپزشک مُهر خورده و برچسب خاص ویژه عید قربان به آن چسبانده می گردد و پس از آن باید 24 ساعت تحت سرمایش بالای صفر برای پیشگیری از تب کریمه کنگو باشد. اطلاعات لازم و بیشتر در این زمینه در سایت سازمان دامپزشکی استان تهران قید شده است.

امیری رئیس گروه مدیریت بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوانات وزارت بهداشت در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران با اشاره به بعضی توصیه های بهداشتی در آستانه عید سعید قربان اظهار کرد: در صورت عدم رعایت توصیه های بهداشتی امکان انتقال 2 بیماری بالقوه خطرناک کشنده تب خونریزی دهنده کریمه کنگو و سیاه زخم گوارشی از دام های آلوده به انسان وجود دارد.

رئیس گروه مدیریت بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوانات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: از خرید دام زنده و یا گوشت هایی که خارج از نظارت شبکه سازمان دامپزشکی ذبح و عرضه می شوند، خودداری گردد.

او درباره اینکه خطر انتقال بیماری های مشترک بین انسان و حیوان با خرید دام از مراکز غیر مجاز وجود دارد، گفت: در تمامی میادین مجاز عرضه دام، کارشناسان دامپزشکی حضور دارند و دام را قبل و بعداز ذبح آنالیز و معاینه می نمایند. بعضی از انواع بیماری در دام ها علائم ظاهری مشخصی ندارند و فقط دامپزشکان و کارشناسان بهداشتی قادر به تشخیص آن ها می باشند.

رئیس گروه مدیریت بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوانات وزارت بهداشت تاکید نمود: درست است که انتقال کرونا از حیوان به انسان مطرح نشده و به اثبات نرسیده است اما باید نکات بهداشتی را رعایت کرد و ذبح دام در کشتارگاه ها انجام گردد و افراد به هیچ عنوان دام را در منازل و معابر عمومی ذبح ننمایند، چراکه خونابه های جاری می تواند منجر به آلودگی محیط و افزایش بروز و شیوع بیماری های منتقله از دام به انسان مانند تب خونریزی دهنده کریمه کنگو و سیاه زخم گوارشی گردد.

او با تاکید بر رعایت بهداشت در کشتارگاه بیان نمود: افرادی که به ذبح دام مشغول هستند، باید از وسایل محافظت نماینده مانند دستکش، چکمه و لباس مناسب استفاده نمایند و ابزارشان را بعد از ذبح، ضدعفونی نمایند، همچنین خونابه ها نیز به طریق بهداشتی دفع گردد.

امیری با اشاره به بعضی نکات بهداشتی که باید پس از تحویل دریافت قربانی از کشتارگاه باید رعایت کرد، گفت: گوشت دام ذبح شده باید به مدت حداقل 24 ساعت در دمای 4 درجه سانتی گراد در یخچال قرار داده گردد، تا پدیده جمود نعشی منجر به گلیکولیز گردد، گلیکولیز نیز منجر به افزایش میزان اسیدیته و کاهش PH گوشت می گردد که این فرایند باعث می گردد، چنانچه ویروس بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (CCHF) در گوشت وجود داشته باشد از بین رود.

رئیس گروه مدیریت بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوانات وزارت بهداشت ادامه داد: جگر و سایر امعا و احشای دام، پس از 48 ساعت نگهداری در دمای چهار درجه سانتی گراد، مصرف گردد. دو نفر در سال گذشته به علت مصرف جگر خام به بیماری CCHF مبتلا شده اند. بنابراین، مردم از مصرف جگر خام خودداری نمایند.

امیری یادآوری کرد: دامداران به هیچ وجه دامی را که دارای علائم بیماری و ناخوشی است ذبح و مصرف ننمایند، متاسفانه در سال گذشته فردی به علت مصرف جگر دام بیمار مبتلا به سیاه زخم دچار سیاه زخم گوارشی شد و فوت کرد.

مسعود یونسیان، استاد دانشکده بهداشت و عضو کمیته اپیدمیولوژی کووید-19 دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران درباره خطر برگزار دورهمی و مهمانی در ایامی مانند عید سعید قربان اظهار کرد: هر نوع اجتماعی در شرایط کنونی اشتباه است و فقط توصیه می گردد که تماس های ضرور انجام گردد و دید و بازدید و دور هم جمع شدن هیچ توجیهی ندارد.

او ادامه داد: البته باید توجه داشت که یک اجتماع عظیم خطرش بیش از اجتماعات کوچک است اما باید توجه داشت که در شرایط کنونی تجمع خطرآفرین است و افراد نباید به مهمانی بفرایند، بسیاری عنوان می نمایند که ما به مهمانی می رویم و فاصله اجتماعی را حظط می کنیم اما چطور می توان دور میز یا سفر فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کرد؟، باید توجه داشت افرادی که هم دانش کافی در زمینه رعایت بهداشت را دارند وقتی در جمعی قرار می گیرند بسیاری از نکات را رعایت نمی نمایند.

یونسیان اظهار کرد: از طرفی سرعت سرایت ویروس کرونا بیشتر و خطر مهمانی برگزار کردن نسبت به پنج ماه گذشته چند برابر شده و تعداد موارد ابتلا در یک مهمانی اکنون بیش از گذشته است و باید توجه داشت به دلیل افزایش قدرت سرایت کرونا فاصله گذاری اجتماعی را بیشتر رعایت کرد.

یونسیان گفت: خوشبختانه به نظر می رسد که موارد سرپایی ابتلا به کرونا کاهش پیدا نموده است و اگر با همین فرایند کنونی رعایت بهداشت و ماسک زدن ادامه دهیم، تعداد موارد ابتلا، بستری و مرگ و میر کرونا کاهش پیدا خواهد نمود البته این موضوع بستگی به این دارد که ما در روزهای آینده و ایامی مانند عید سعید قربان، عید سعید غدیر و عزاداری های محرم نکات بهداشتی را رعایت کنیم.

یادمان باشد با رعایت بعضی نکات بهداشتی و پرهیز از بعضی اقدامات مانند تجمع و مهمانی و ذبح دام در معابر عمومی و منازل می توان عید سعید قربان را مانند سال های گذشته بدون خطر و با شادمانی و نشاط سپری کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 30 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: fazenama.ir شناسه مطلب: 546

به "ذبح خیابانی دام بیماری مرگبار را به جانتان می اندازد، سفارش و تحویل قربانی تنها با یک تلفن!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ذبح خیابانی دام بیماری مرگبار را به جانتان می اندازد، سفارش و تحویل قربانی تنها با یک تلفن!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید