خوزستان میزبان نخستین دوره مسابقات بین المللی سنگ نوردی است

به گزارش مجله فازنما، قدرت الله نیک خواه در مصاحبه با خبرنگاران اظهار کرد: قدمت رشته کوهنوردی 65 سال است و طی 20 سال اخیر هم رشته جدید سنگ نوردی سالنی وارد این کار شده و از دل کوه ها در طبیعت پا گرفته است.

خوزستان میزبان نخستین دوره مسابقات بین المللی سنگ نوردی است

وی افزود: این دو رشته در جهان دو فدراسیون مجزا داشته ولی در ایران هنوز این اتفاق نیفتاده است. در اواخر سال 76 این هیئت تشکیل شده و آن موقع هم دبیر هیئت بودم و از سال 87 نیز بر اساس انتخابات در خدمت ورزشکاران این رشته هستم. در سال های 83 تا 87 بعضی از فعالیت ها فروکش نموده و این دوره باعث عقب افتادن از کارها شده و این رشته را در استان دچار وقفه کرد.

مقام اول خوزستان ازلحاظ تعداد گروه های کوهنوردی

رئیس هیئت کوهنوردی خوزستان توضیح داد: از سال 87 اقدام به ساماندهی هیئت های شهرستانی نموده و آن موقع، تنها هفت هیئت در استان بود و پنج هیئت تنها روی برگه ثبت شده بوده و فعالیت آن چنانی نداشتند. در حال حاضر تعداد هیئت های شهرستان ها به 17 مورد رسیده و 12 مورد هم فعالیت خیلی چشمگیری دارند.

نیک خواه اعلام کرد: باوجود اینکه سه پنجم از مساحت خوزستان را مناطق کوهپایه ای تشکیل می دهند ولی عموماً هیئت شهرستان ها در دشت قرار گرفته است. در حال حاضر 150 گروه کوهنوردی سازمان دهی شده و دارای مجوز فعالیت هستند و از حیث تعداد گروه های کوهنوردی دارای مجوز، مقام اول کشور را داریم.

وی مطرح کرد: در این استان، دو باشگاه خصوصی و سه باشگاه دولتی داریم، بیش از سه هزار و 200 کوهنورد سازمان یافته دارای کارت بیمه ورزشی نیز در خوزستان داریم.

رئیس هیئت کوهنوردی خوزستان گفت: در این هفت سال گذشته، بیش از 220 دوره کوهنوردی کوه پیمایی، پزشکی کوهستانی و سنگ نوردی سالن را برگزار کردیم. تعداد مربیان از سه مربی در سال 87 به بیش از 30 مربی در رشته سنگ نوردی سالنی، طبیعت و کوه پیمایی رسیده و یک مربی پزشکی کوهنوردی هم داریم. در هر دوره مربیگری کشوری و یا آزمون های ورودی حداقل سه یا چهار مربی از خوزستان حضور پیدا می نمایند.

نیک خواه یادآور شد: نخستین دوره مسابقات بین المللی سنگ نوردی را اسفندماه سال جاری در خرمشهر برگزار خواهیم کرد. هرچند در خوزستان صخره های طبیعی بین المللی وجود ندارد ولی مقرر شده تا با همکاری سازمان منطقه آزاد اروند یک صخره مصنوعی را در سالن خلیج فارس خرمشهر راه اندازی و مسابقات بین المللی را در این سالن برگزار کنیم.

خوزستان میزبان دومین دوره مسابقات سنگ نوردی زاگرس

وی ادامه داد: هزینه خرید هر متر از این صخره ها حدودا 400 هزار تومان بوده و برای تکمیل صخره سنگ نوردی خرمشهر به 270 میلیون تومان اعتبار احتیاج داریم.

رئیس هیئت کوهنوردی خوزستان اظهار کرد: این مسابقات بین المللی همزمان با اتمام مجمع جهانی فدراسیون کوهنوردی در تهران یعنی 10 اسفندماه در سالن خلیج فارس شهرستان خرمشهر برگزار می گردد.

نیک خواه تأکید کرد: خوزستان میزبان برگزاری دومین دوره مسابقات سنگ نوردی زاگرس را نیز از 25 تا 27 آبان ماه است. در دوره اول این مسابقات که در اهواز برگزار شده بود، 13 استان حضور پیدا کردند و امیدواریم تا سال جاری استان های بیشتری حضور پیدا نمایند.

وی اعلام کرد: برگزاری اولین دوره صعود برون مرزی، برگزاری هفت دوره مسابقات کوه پیمایی استانی، راه اندازی سایت رسمی اینترنتی هیئت در سال 88 و میزبانی یازدهمین دوره مسابقات سنگ نوردی کشوری جام فجر از جمله کارهای صورت گرفته این هیئت طی چند سال اخیر است.

علاقه ای برای سرمایه گذاری در کوهنوردی نیست

رئیس هیئت کوهنوردی خوزستان مطرح کرد: بسیاری از سازمان ها و نهادها حاضر به سرمایه گذاری در خیلی از رشته ها از جمله کوهنوردی نیستند. با توجه به اینکه پشتیبان برای این رشته به سختی پیدا می گردد، شتاب کار از ما گرفته می گردد.

نیک خواه افزود: طی سال های اخیر اقبال به گردشگری در کشور زیاد شده ولی فرهنگ سازی و بسترسازی مناسب انجام نشده و با تبلیغات و زمان یک ساله نمی گردد، تغییرات لازم را انجام داد. اعتقاد داریم که تعامل افراد با محیط زیست باید از مهدکودک آغاز گردد.

وی توضیح داد: تشکیل کمیته حفاظت از محیط زیست کوهستان، عمومی و پیشکسوتان، تشکیل هشت گروه کوهنوری جدید، برگزاری 6 دوره کوه پیمایی با حضور 12 نفر در هر دوره، برگزاری دوره حافظت از محیط زیست کوهستان، سه دوره پزشکی کوهستانی و یک دوره هواشناسی کوهستانی، اعزام بیش از 10 نفر به دوره ای مربیگری و داوری مختلف، تأمین هزینه ورودی سه نفر از افراد دارای پتانسیل به منظور حضور در دوره های پیشرفته داوری، طراحی و مربیگری مجامع و بازدیدهای استانی از جمله فعالیت های صورت گرفته این هیئت طی 6 ماه اخیر است.

رئیس هیئت کوهنوردی خوزستان اعلام کرد: برگزاری جلسات هم اندیشی کارگروه های آموزشی محیط زیست کوهستان، روابط عمومی و صعودهای ورزشی، بازدید و جلسه با هیئت های شهرستان ها، برگزاری مسابقات دوی کوهستان استانی به منظور انتخابی تیم استان، برگزاری مسابقات استانی سنگ نوردی سالنی اهواز و بازگشایی بیش از 10 جهت و ابزار گذاری بر روی دیواره های طبیعی برای کاهش خطرات احتمالی از دیگر فعالیت های صورت گرفته این هیئت در 6 ماه اخیر است.

نیک خواه یادآور شد: بانوان سنگ نورد خوزستانی سه مقام اول، دو مقام دوم و سه مقام سوم را در سطح کشور کسب کردند. این مقام آوری ها تیم بانوان استان را در ارزیابی تیمی به صندلی دوم کشور رساند.

وی اظهار کرد: یکی از دغدغه های این هیئت راه اندازی تیم های کوهنوردی بعد از گذشت مدت کوتاهی از آموزش ورزشکاران است. به مردم و ورزشکاران تازه وارد توصیه می کنم که با هرکسی به کوهنوردی نروند چراکه این گروه های غیرحرفه ای بعضی موارد باعث مرگ اعضا هم می شوند.

رئیس هیئت کوهنوردی خوزستان تأکید کرد: سال گذشته فدراسیون سه میلیون تومان به عنوان بودجه به این هیئت پرداخت کرد، متأسفانه بودجه فدراسیون کوهنوردی استان به اندازه یک فوتبالیست هم نیست.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 15 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: fazenama.ir شناسه مطلب: 204

به "خوزستان میزبان نخستین دوره مسابقات بین المللی سنگ نوردی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خوزستان میزبان نخستین دوره مسابقات بین المللی سنگ نوردی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید