خبرنگاران روسیه در انتظار خاتمه رویارویی انتخاباتی آمریکا

به گزارش مجله فازنما، مسکو - خبرنگاران - در حالی که بیش از دو هفته از پیروزی جو بایدن به عنوان رئیس جمهوری منتخب آمریکا می گذرد و به باور ناظران سیاسی انتخاب وی قطعی است مقامات روسیه همچنان از تبریک به فرد منتخب خودداری می ورزند و در انتظار اتمام رویارویی سیاسی در آمریکا هستند.

خبرنگاران روسیه در انتظار خاتمه رویارویی انتخاباتی آمریکا

همراه دور زمین باشید و با تور ارزان روسیه از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

به گزارش روز سه شنبه خبرنگاران از مسکو، ولادیمیر پوتین همین دیروز گفت که بعد از اتمام رویارویی سیاسی داخلی آمریکا، به برنده رقابت برای رسیاست جمهوری آمریکا تبریک خواهد گفت. پوتین در برنامه تلویزیونی در شبکه روسیه 1 گفت تبریک نگفتن مسکو هیچ دلیل مخفی ندارد.

او تأکید کرد: می خواهم اطمینان بدهم که هیچ انگیزه ای وجود ندارد، نه اینکه ما از کسی خوشمان بیاید یا خوشمان نیاید، ما صرفا منتظر اتمام رویارویی سیاسی داخلی هستیم.

این واکنش فرد اول قدرت در روسیه در حالی است که کارشناسان و سیاستمداران اطمینان دارند که انتخاب بایدن دموکرات قطعی است و حتی وزارت اداره کل ایالات متحده روز دوشنبه با ارسال نامه ای به رئیس جمهور منتخب جو بایدن اعلام نمود که دولت دونالد ترامپ آماده است تا انتقال قدرت را به طور رسمی شروع کند.

به عقیده تحلیلگران ، خودداری روسیه از پذیرش رئیس جمهوری منتخب در حالی است که حتی در صورت احتمال پیروزی ترامپ نیز، بعید است برای روسیه عامل مثبتی گردد.

برای نمونه الکسی پوشکوف رئیس کمیته سیاست اطلاعات و تعامل با رسانه های شورای فدراسیون می گوید، روابط روسیه و آمریکا در حال حاضر در چنان سطح پایینی قرار گرفته است که تصور می گردد بدتر از این نمی تواند بگردد.

او معتقد است در صورت پیروزی بایدن، تعامل واشنگتن و مسکو در سه حوزه ممکن است بدتر گردد: فعال شدن لفاظی ضدروسی ناتو، مناسبات متقابل با اوکراین و تشدید تبلیغات در زمینه دفاع از حقوق بشر و اقلیت های قومی از سوی بایدن.

ایوان تیموفه یف، مدیر برنامه شورای روابط بین الملل روسیه نیز می گوید که آمریکا روسیه را اصلی ترین تهدید حداقل در شش سال اخیر می نامد. بایدن ممکن است مسائل مربوط به حقوق بشر را مطرح کند و بخاطر موضوع الکسی ناوالنی تحریم وضع کند. اما بعید است که در زمان او تغییرات اساسی به سمت بدتر شدن رخ بدهد، البته اگر بحران سیاسی جدیدی بین روسیه و آمریکا پدید نیاید.

انتخاب بلینکن برای پست وزارت خارجه آمریکا و تأثیر آن بر روابط روسیه و آمریکا

روزنامه وزگلیاد نیز در مطلبی با عنوان سیاست خارجی آمریکا را به منتقد سرسخت مسکو می سپارند به قلم آندری رِزچیکوف به موضوع نامزدی بلینکن برای پست وزارت خارجه آمریکا، تأثیر آن بر روابط روسیه و آمریکا و دیدگاههای بعضی از کارشناسان در این خصوص پرداخته است.

بلینکِن به اصولی که بایدن پیش از انتخابات 3 نوامبر(13آبان) قول داد عمل خواهد نمود، یعنی حفاظت از متحدان آمریکا و فهماندن به دشمنان آمریکا که روزهای دوستی با دیکتاتورها گذشته است.

رِزچیکوف می گوید: بایدن همچنین قول داد که اگر تهران رعایت برجام را از سربگیرد، او به این توافقنامه بازخواهد گشت. بلینکِن منتقد سرسخت و پیگیر روسیه است. او سیاست روسیه در قبال اوکراین را باخت راهبردی برای مسکو در آینده نامید.

بلینکن در یکی از سخنرانی های عمومی خود گفت: می توان گفت که روسیه کریمه را برد، اما روسیه در عین حال می بازد و احتمالا اوکراین را از دست داده است. اوکراین بیش از هر زمان دیگر در گرایش به غرب متحد است. بلینکن از وضع تحریم ها ضد روسیه و اخراج از گروه جی هشت استقبال کرد.

آندری کورتونوف، مدیرکل شورای روابط بین الملل روسیه هم معتقد است: در میان اطرافیان بایدن، روسیه دوستان عظیم ندارد. همه نامزدها به نحوی دیدگاههای مشابهی را در مورد تحریم ها، اکراین و لحن عمومی مناسبات متقابل با مسکو بیان نموده اند. اگر هم تفاوتی باشد بیشتر در جزئیات است، نه در مسائل اساسی.

ولادیمیر واسیلیِف پژوهشگر انستیتو آمریکا و کانادا آموزشگاه علوم روسیه معتقد است که بلینکن صرفا یک وزیر خارجه فرمالیته خواهد بود.

واسیلیِف می افزاید: این یک چیز را ثابت می نماید: بایدن به مسائل سیاست خارجی رسیدگی خواهد نمود. او حرف آخر را خواهد زد. به همین خاطر او به وزیر خارجه ای احتیاج دارد که به دستورات و اصول او عمل کند. امروز بایدن سیاست خارجی را به عنوان یک مرکز فرماندهی برای خود رزرو می نماید.

بوریس مژویِف کارشناس سیاسی و آمریکاشناس معتقد است که بلینکن عملگرا هیچ بعد قوی ندارد، جز اینکه همواره با بایدن کار نموده است. او در سمت جدید احتمالا به بازسازی روابط فرا آتلانتیک خواهد پرداخت.

ظاهرا مأموریت اصلی او تمرکز بر چین و جلوگیری از سوانح جدی است. مقابله با چین کاهش نخواهد یافت، فقط وارد فاز جدیدی خواهد شد و بیشتر جنبه فنی خواهد داشت.

واسیلیف انتصاب احتمالی بلینکن را یک عامل منفی برای روابط روسیه و آمریکا ارزیابی می نماید. دقیقا بلینکن یکی از مؤلفان سیاست تحریم روسیه بخاطر رویدادهای اوکراین است. اگر وزیر خارجه گردد بعید است که بینش خود را تغییر بدهد.

بلینکن در سال 1987 میلادی گزارش متحدان علیه متحدان: مشکل یا داستان خط لوله گاز سیبری را نوشت، به همین خاطر فردی برای صندلی اول مطرح می گردد که ظاهرا مأموریت دارد روی پروژه جریان شمالی 2 آمریکا خط بطلان نهایی را بکشد.

منبع: ایرنا
انتشار: 3 دی 1399 بروزرسانی: 3 دی 1399 گردآورنده: fazenama.ir شناسه مطلب: 742

به "خبرنگاران روسیه در انتظار خاتمه رویارویی انتخاباتی آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران روسیه در انتظار خاتمه رویارویی انتخاباتی آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید