جوانانی که چشم انتظار اعتماد مسؤولان هستند

به گزارش مجله فازنما، ماموریت اصلی مراکز رشد ایجاد فضای مناسب جهت تجاری سازی دستآوردهای تحقیقاتی و فنآورانه و حمایت از توسعه کسب وکارهای دانش بنیان است.

جوانانی که چشم انتظار اعتماد مسؤولان هستند

به گزارش خبرنگاران زنجان، فعالیت مرکز رشد واحدهای فن آور دانشگاه آزاد اسلامی ابهر که از سال 94 شروع شده است با ارائه امکانات و خدمات مورد نیاز به صاحبان ایده و شرکت های کوچک و متوسط نوپای فن آور، هزینه های شروع به کار آن ها را پایین آورده و ریسک شکست این واحدها را کاهش می دهد. همچنین در این مرکز با برگزاری دوره های متعدد و ارایه مشاوره های مختلف در جهت ایجاد ساختاری و سیستمی این شرکت ها گام بر می دارد و راه را برای پرورش ایده ها و تجاری سازی آن ها هموار می سازد.هم اکنون این مرکز در جهت رسالت خود که حمایت از شرکت های نوپای فناور ایجاد اشتغال سالم برای قشر فارغ التحصیلان دانشگاهی و بهبود شرایط صنعتی کشور از طریق تزریق ایده های نوی دانش محور به آن و در نتیجه افزایش توان رقابت است درخشان ظاهر شود.

با این اوصاف می توان گفت در حال حاضر 10 هسته فن آور با ایده های محوری مبتنی بر دانش در این مرکز مستقر هستند. این مجموعه تا به امروز توانسته است گام های بزرگی در ایجاد شرکت های دانش بنیان بردارد و بر همین اساس دو شرکت دانش بنیان در سال های اخیر به تهران و دو مجموعه نیز به پارک های علم و فنآوری زنجان و قزوین منتقل شده اند.

طراحی وتولید پلتفرم، طراحی نرم افزار تشخیص چهره گیت های ورودوخروج، برنامه نویسی برای شناسایی واحدهای مسکونی خالی از سکنه، نوشتن برنامه ای که زمینه سوءاستفاده از برق به خصوص شناسایی واحدهای استخراج غیرمجاز ارزهای دیجیتال را به صفر برساند بخشی از فعالیت های جوانان مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد ابهر است.

پای صحبت های تعدادی از جوانان این مرکز نشستیم. بسیاری از آن ها جوانان زیر 25 سال هستند که با امید و تدبیر گام در راه سازندگی برمی دارند. جوانانی که با وجود همه بی مهری و گاهی کج سلیقگی مدیران، به وطن شان عشق می ورزند و معتقدند با امید به توانایی هایشان متوقف نمی شوند هر چند مسوولان حمایت های لازم را نداشته باشند و عدم حمایت ها تنها ممکن است فرایند حرکت شان را کند، ولی انگیزه خود را از دست نخواهندداد.

*تا وقتی که به جوانان مسوولیت ندهیم تجربه کسب نمی نمایند

فربد علی اکبری دانشجوی ترم پنج رشته کامپیوتر، مدیر اجرایی طراحی های تحت وب شرکت داده رایان نور(داران) در مصاحبه باخبرنگار خبرنگاران شرح داد: با وجود اینکه دانشجو هستیم سطح کار ما کمتر از افراد متخصصی که سالیان سال در این کار فعالیت می نمایند نیست ولی فعالیت علمی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی چندان مورد حمایت قرار نمی گیرد و در صورت توجه به دانشجویان تنها دانشگاه های مطرح کشور مدنظر است. این درحالی است که باید به نوع کار و دانش فرد فارغ از نام دانشگاهی که در آن درس میخواند و یا فارغ التحصیل شده است، توجه شود.

وی در مورد بازار کار نخبگان نیز مطرح نمود: کارفرمایان به دنبال تجربه هستند و به فعالیت علمی دانشجویان نخبه توجه نمی نمایند و تا زمانی که به جوانان اعتماد نکنیم تجربه کسب نمی شود. انحصار در کار یکی از مسائل اصلی است که ما با آن موجه ایم و امکان رقابت با برندهای مطرح کشور حتی در سطح شهرستان نیز عملا بسیار سخت شده است.

این دانشجوی فعال درخصوص طراحی و تولید پلتفرم داران نیز گفت: شرکت داده رایان نور یکی از شرکت های فعال در دانشگاه آزاد ابهر است که از شهریور ماه با طراحی و برنامه نویسی پلتفرم برگزاری کلاسهای مجازیDaaraan.ir شروع به نموده است با وجودی که طرح بسیار موفقی است متاسفانه حمایت های چندانی را شاهد نبوده ایم. منظور ما از حمایت ارائه تسهیلات مالی نیست بلکه اعتماد مسئولین و مردم منطقه به فرزندان خودشان است.

وی گفت: همچنین سامانه Daaraanedu.ir نیز مختص برگزاری دوره های کوتاه مدت تخصصی است که نیاز افراد متقاضی را در مورد موضوعات مختلف رفع می نماید و در خاتمه به افراد گواهی شرکت در دوره اعطا می شود و از خصوصیت این سامانه می توان به ارتباط و تعامل دوسویه بین اساتید و مخاطبان، ذخیره سازی بازپخش ها برای کسانی که دوره را خریداری نموده اند اشاره کرد.

امیر مهدی رستمی برنامه نویس هوش مصنوعی و نرم افزارهای اندروید مطرح نمود: درزمینه هوش مصنوعی ما برروی مرز دانش در حال حرکت هستیم که اگربخواهیم کار را به صورت هایتک جلو بریم شرکت باید به یک گردش مالی برسد که برای رسیدن به این هدف هیچ حمایتی ازسوی هیچ سازمان و ارگانی صورت نمی گیرد.

رستمی افزود: هرچند دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر بستر لازم و حمایت های درحد توان خود را انجام می دهند اما حمایت مسوولین بیرون دانشگاه به معنای کامل ضروری به نظر می رسد. این در حالی است که موضوعات انتخابی دراین حوزه هوش مصنوعی جا برای پیشرفت دارد و مجموعه ما برای ایجاد یک گردش مالی اقدام به طراحی پلتفرم های مذکور را نموده است تا بتواند با ایجاد این گردش تمرکز خود را بر روی برنامه های مبتنی بر هوش مصنوعی نگه دارد.

وی ادامه داد: ما می توانیم با پلت فرم داران کل مدارس استان را تحت پوشش قرار دهیم و از نظر قیمت بسیار پایین تر از نمونه های مشابه خود است ودر صورت روبرو با مشکل گروه پشتیبان سریعا در محل حاضر شده و ایرادات موجود را در کوتاهترین زمان رفع می نمایند. از طرفی بخش دولتی همیشه عنوان می نماید که اعتماد به جوانان سرلوحه کارشان است در حالی که در عمل شاهد هیچ حمایت و پشتیبانی نیستیم و در بسیاری موارد جوانان را جدی نمی گیرند و لفظ یک مشت بچه را بارها از مسوولان و مدیران می شنویم و یا ابهر چیه تا دانشگاه آزادش چی باشه نگاهی است که مدیران ما دارند و امید به پیشرفت و ترقی را از جوانان می گیرد.

این دانشجو ادامه داد: برخی از مخترعان و نخبگان که با سرمایه های این مملکت رشد و ارتقا پیدا می نمایند مجبور به رفتن می شوند، چرا که به تلاش آنها بها داده نمی شود، اگر شرایط فراهم باشد و اعتماد ایجاد شود محال است که مهاجرت صورت گیرد.

وی همچنین از برخورد برخی مدیران و مسؤولان استانی با مخترعین گلایه کرد و گفت: برخی مدیران همکاری لازم را ندارند که در مقابل هستند کسانی که با حس دلسوزی همکاری و همراهی های لازم را جهت رفع مسائل انجام می دهند که باید قدردان آن ها بود.

رستمی از حمایت هایی که دانشگاه ازاد اسلامی از ایده های جوانان می نماید بسیار قدردانی نموده و اذعان داشت: بایستی نگاه مسوولین شهری نیز همانند نگاه مدیران دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر سرشار از اعتماد به جوانان باشد. آنگاه خواهید دید که این جوانان جه کارهایی انجام خواهند داد.

سید مجید امیرفخریان معاون فرهنگی و دانشجویی و مسوول پیگیری راهبرد امور مربوط به تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر اذعان داشتند: دانشگاه آزاد اسلامی با رویکرد و تعریف جدیدی از فعالیت های دانشگاهی و سوق دادن دانشجویان به کارآفرینی و تلاش در تغییر رویکرد دانشگاه به دانشگاههای کارآفرین از فعالیت های علمی، پژوهشی دانشجویان حمایت های ویژه ای میکند.

امیرفخریان افزود: ما در این دانشگاه به معنی واقعی اعتماد به جوانان را تمرین می کنیم و یقین داریم که با اعتماد به این عزیزان گره های به ظاهر کور کشور باز خواهد شد. اما برای این مهم دانشگاه به تنهایی قادر به انجام نیست. بایستی مراکز، ارگان ها و نهادهای دولتی و حاکمیتی راستا کارآفرینی را برای این جوانان حل نمایند. به عنوان نمونه جوانان داران با در دست داشتن تاییدیه دانشگاه برای اخذ چند داده صرفا برای حل یکی از مسائل کلان استان و شهرستان نبایستی زمان و وقت ارزشمندشان در راهروهای ادارات دولتی گرفته شده و در نهایت نیز با بی مهری به بیرون رانده شوند.

معاون دانشگاه آزاد مطرح نمود: پاسخ هایی که این عزیزان و جوانان برای مسائل مختلف شهری و منطقه ای ارائه می کردند، را دیده و یقین دارد بسیاری از راه چاره این جوانان پاسخ مسائلی است که سال ها مدیران فرسوده کشور درگیر حل آنها هستند.

وی همچنین از طرح جدید گروه داران تا چند ماه دیگر خبر دادو افزود: به امید خدا تا شش ماه دیگر فاز نخست این طرح رونمایی خواهد شد. این مجموعه با همکاری مرکز تحقیقات خودرو دانشگاه اقدام به هوشمند سازی خودرو اوهر دانشگاه نموده اند. این کار این شرکت و دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر را در ردیف نخستین مراکز تحقیقاتی کشور قرار خواهد داد که در این زمینه فعال هستند. این تکنولوژی بر اساس هوش مصنوعی عمل خواهد کرد و در واقع یک خودروی هوشمند محسوب شده که به گونه ای یک خودری خودران خواهد بود. اگر بتوانیم مسائل سرمایه در گردش این شرکت و یا شرکتهای مشابه را حل نماییم شما در یک زمان کم شاهد جهش های خیره نماینده خواهید بود.

گزارش از فائزه تقیلو، خبرنگاران زنجان.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 9 خرداد 1400 بروزرسانی: 9 خرداد 1400 گردآورنده: fazenama.ir شناسه مطلب: 1039

به "جوانانی که چشم انتظار اعتماد مسؤولان هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جوانانی که چشم انتظار اعتماد مسؤولان هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید