تکیه عظیم تجریش در روز هفتم محرم

به گزارش مجله فازنما، تکیه تاریخی عظیم تجریش باقی مانده از دوره قاجار طبق روال هر ساله در دهه اول محرم سیاهپوش و آماده برگزاری عزاداری در رثای امام حسین (ع) است.

تکیه عظیم تجریش در روز هفتم محرم

به گزارش خبرنگاران، تکیه عظیم تجریش در ضلع شمالی آستان مقدس امامزاده صالح که 25 مهر 1383 با شماره ثبت 11215 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده، در همجواری با امامزاده صالح و بازار سنتی تجریش در محدوده پرتردد و هویت بخش این بازار قدیمی قرار گرفته است.

این تکیه تاریخی دارای پوشش شیروانی و پلان مستطیل شکل و در دو طبقه ساخته شده که طبقه دوم آن بالکن هایی مشرف بر صحن طبقه اول دارد. در طبقه اول در قسمت های شمالی فضای میانی 6 حجره، در قسمت جنوبی پنج حجره، در قسمت شرقی سه حجره واقع شده است و در قسمت غربی، شاه نشین قرار گرفته است. در طبقه دوم نیز در قسمت شمالی چهار حجره و در قسمت های شرقی و جنوبی هر کدام 6 حجره واقع شده است. در حال حاضر در تکیه تجریش حجره های پیرامون فضای میانی به لحاظ موقعیت شان در بازار تجریش کاربری اولیه خود را از دست داده و عملکرد تجاری گرفته اند هر چند هنوز 90 درصد مغازه ها مانند گذشته میوه فروش هستند اما در ماه محرم از این محوطه که تکیه عظیم تجریش نامیده می گردد مانند همواره برای برگزاری مراسم سوگواری امام حسین (ع) استفاده می گردد.

صحن وسط، سکویی به شکل مستطیل است که در گذشته به عنوان مکانی برای اجرایِ آیین شبیه خوانی استفاده می گردد. هر کدام از غرفه های تکیه تجریش در گذشته به نام یکی از اهالی قدیمی محل نامگذاری شده بودند. تکیه تجریش را یکی از بناهای شاخصِ خشتی شمیران می نامند که بر اثر وقوع سیل سال 1366 تجریش به کلی تخریب شد و هویت و اصالت تاریخی خود را از دست داد، اما بعدها بازسازی شد. پس از سیل تجریش، بسیاری از اشیای تاریخی و مذهبی که داخل تکیه بود توسط مردم جمع آوری و حفظ شد.

اکنون نیز طبق روال هر سال این تکیه تاریخی در روزهای محرم برای برگزاری آیین های عزاداری آماده شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 مهر 1399 بروزرسانی: 20 مهر 1399 گردآورنده: fazenama.ir شناسه مطلب: 587

به "تکیه عظیم تجریش در روز هفتم محرم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تکیه عظیم تجریش در روز هفتم محرم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید