برخلاف باور مردم، عظیم ترین هرم جهان در مصر قرار ندارد در مکزیک است

به گزارش مجله فازنما، با اینکه بیشتر مردم، هرم عظیم جیزه در مصر را به عنوان عظیم ترین هرم دنیا می شناسند، اما در واقع این عنوان به هرم عظیم چولولا در مکزیک اختصاص دارد.

برخلاف باور مردم، عظیم ترین هرم جهان در مصر قرار ندارد در مکزیک است

اگر علاقمند به سفر با بهترین تور ارزان مکزیک هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور مکزیک از مکزیکوسیتی و کانکون دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

هر زمان که صحبت از اهرام می شود، مصر حرف اول را در دنیا می زند؛ اما این سازه های مثلثی بزرگ فقط مختص به اراضی فراعنه نمی شوند و می توان نمونه های آن ها را در سودان، گواتمالا و عراق مشاهده کرد که اهرام باشکوه آن ها قطعاً می تواند موردتوجه گردشگران قرار بگیرد. جالب است بدانید که بزرگ ترین این هرم ها در چولولا مکزیک واقع شده است.

هرم بزرگ چولولا (Great Pyramid of Cholula) در مکزیک که با عنوان Tlachihualtepetl، به معنای کوه ساخته شده توسط انسان نیز شناخته می شود، 54 متر ارتفاع دارد و پایه آن 182 هزار مترمربع را پوشش می دهد؛ از همین رو بزرگ ترین سازه تاریخی ای به شمار می رود که تا به امروز یک تمدن روی کره زمین ساخته است. این بنای بزرگ در شهر کوچکی واقع شده است که فقط 128 کیلومتر با مزیکو سیتی فاصله دارد، بنابراین به راحتی می توان از پایتخت مکزیک به این منطقه سفر کرد. در این مقاله از خبرنگاران، اطلاعات بیشتری از بزرگ ترین هرم دنیا در اختیارتان خواهیم گذاشت.

هرم پنهان

هرم بزرگ چولولا به این دلیل خیلی شناخته شده نیست که تاحدودی پوشیده از خاک است و در بالای آن یک کلیسای استعماری اسپانیایی واقع شده است؛ در نتیجه اگر خیلی دقت نکنید، شبیه به یک تپه بزرگ به نظر می رسد.

بر اساس افسانه ها، در سال 1519 زمانی که آزتک ها می فهمند، اسپانیایی ها به سمت شهرشان در حال پیشروی هستند، شب و روز کار می نمایند تا بقایای این هرم متروکه را با خاک بپوشانند و با این کار مانع از تخریب آن توسط دشمن شوند. با اینکه هرم مذکور مدت ها پیش تر از زمان آزتک ها ساخته شده بود، اما آن ها همچنان آن را مکانی مقدس می پنداشتند. این حقه جنگی مؤثر واقع شد و تا انتها قرن نوزده، هیچ کس از وجود این هرم خبر نداشت.

زمانی که خاک روی این هرم به تدریج دچار فرسایش شد، باستان شناسان متوجه وجود یک سازه در زیر آن شدند. با این حال تا اواخر قرن 16، هیچ حفاری ای در این محل انجام نشد. علاوه بر این، اسپانیایی ها کلیسای بانوی شفابخش ما را در بالای تپه ای خاکی بنا نموده بودند که در واقع هرم مذکور در زیر آن پنهان شده بود و محلی مقدس به شمار می رفت که توسط دولت محافظت می شد. به همین دلیل کارشناسان، راهی در حوالی این کلیسا پیدا نموده و شروع به حفر تونلی به طول هشت کیلومتر در زیر کلیسا و به داخل تپه کردند تا ضمن کاوش در سازه پنهان در زیر خاک، قدمت آن را تعیین نمایند و درک بهتری از آن به دست آورند.

ساخت هرم

ساخت هرم بزرگ چولولا صدها سال طول کشید، به طوری که از سال 200 پیش از میلاد شروع و تا قرن 9 پس از میلاد ادامه داشت. در این بازه زمانی، چندین قوم باستانی از جمله آمریکای میانه، اولمک و تولتک، آن را در 6 مرحله ساختند.

هر یک از آن ها، لایه جدیدی به هرم موجود اضافه کردند. اما به دلایلی که تا به امروز ناشناخته مانده اند، افرادی که قبلاً در این منطقه جغرافیایی زندگی می کردند، همگی از این محل رفتند و زمانی که آزتک ها در حدود دهه 1300 به این منطقه وارد شدند، این سازه متروکه را پیدا کردند. آن ها که هیچ اطلاعی نداشتند چه کسی این هرم را ساخته و از کجا آمده است، با ادامه ساخت هرم مذکور، یکی از هفت غول اسطوره خلقت خود به نام Xelhua را مورد ستایش قرار دادند.

بازدید از هرم

حدود 800 متر از تونل حفاری شده را به گذرگاهی طاقی شکل و دارای روشنایی تبدیل کرد ه اند که برای بازدید مردم باز است. با اینکه هیچ تابلویی در آن وجود ندارد که راجع به این سازه شرح بدهد، اما گردشگران با قدم زدن در این جهت زیرزمینی تودرتو می توانند درک بهتری از ابعاد بسیار بزرگ هرم به دست آورند. در هر دو طرف تونل اصلی، طاقچه هایی به چشم می خورد که آثار باستانی نظیر مجسمه های گِلی را به نمایش گذاشته است، آثاری که در زمان حفاری این هرم کشف شده بودند.

این تونل از از ضلع شمالی هرم شروع می شود، از مرکز آن عبور می نماید و به ضلع جنوبی می رسد که ورودی یک محوطه بزرگ باستان شناسی است. با اینکه گردشگران می توانند به وسیله ورودی اصلی وارد تونل شوند، اما جهتی نیز در اطراف سازه هرم وجود دارد که آن ها را مستقیماً به این محوطه باستان شناسی می برد. این جهت برای کسانی که مایل به عبور از تونل زیرزمینی نیستند، مناسب است.

در صورتی که گردشگران روش دوم را انتخاب نمایند، در اولین توقفگاه به سوث وست پلازا می رسند، جایی که گردشگران می توانند به تماشای تعدادی از اشیای حفاری شده بپردازند، بعضی از آن ها مراحل مختلف ساخت این هرم را نشان می دهند. یکی از جاذبه های اصلی این بخش، نقاشی دیواری طویلی است که شامل اشکال هندسی به رنگ های قرمز و اُکر (اُخرایی) می شود و سقفی متشکل از یک صفحه فلزی از آن محافظت می نماید. در ادامه این جهت پیاده روی، گردشگران به حیاط محراب ها (Altars) می رسند که مجموعه ای از ساختمان ها را دربر می گیرد و در گذشته ورودی اصلی هرم را نشان می داد. این سازه، محوطه باز بسیار بزرگی است که ضلع شمالی آن با تپه یا همان هرم، مرز مشترک دارد. در ضلع شرقی و غربی شامل دو سکوی مرتفع می شود که عبارت اند از: سوث وست پلازا (Southwest Plaza) و ایوان محراب ها (Patio of the Altars). ایوان محراب ها، با چهار محراب احاطه شده است. در محراب دوم، مارهایی مملو از پَر در امتداد پایه آن به چشم می خورد که نمایانگر خدای آزتک به نام Quetzalcoatl هستند.

در امتداد این جهت، گردشگران می توانند از یک هرم کوچک چند طبقه بالا بروند و از آن بالا شاهد بخش بزرگی از شهر مدرن چولولا باشند. این هرم کوچک که پایین تر از هرم اصلی است، اخیراً بازسازی شده و یکی از جدیدترین لایه های سازه اصلی به شمار می رود که قدمت آن به حدود 500 تا 700 پس از میلاد برمی شود. گردشگران در ادامه جهت خود، به دروازه و راه پله مدرنی می رسند که آن ها را به بالای هرم راهنمایی می نماید.

کلیسای بالای هرم

اسپانیایی ها، کلیسای بانوی شفابخش ما را در مرتفع ترین نقطه از شهر بنا کردند، غافل از اینکه بزرگ ترین هرم دنیا در زیر خاک آن پنهان شده است.

این کلیسا به محیط اطراف اشراف دارد و تنها رقیب مرتفع آن در این چشم انداز، آتشفشان پوپوکاتپتل به حساب می آید. مراسم عشاء ربانی هنوز هم هر یکشنبه در این کلیسای کاتولیک برگزار می شود و در این روز صدای موسیقی و مراسم در تمام محوطه پایین تپه یا همان هرم به گوش می رسد.

در روزهایی که هوا خوب است، چشم انداز حیاط اطراف کلیسا فوق العاده دیدنی است. گردشگران نه تنها می تواند کل شهر چولولا را مشاهده نمایند، بلکه امکان تماشای آتشفشان های اطراف این هرم نظیر ایزتاچیهاتل و پوپوکاتپتل نیز برایشان مهیا است.

دسترسی به هرم

هرم بزرگ چولولا در ایالت پوئبلا مکزیک واقع شده است که دسترسی به آن آسان است. گردشگران باید به شهر پوئبلا پرواز نمایند، از آنجا یک تاکسی به مقصد سان اندرس چولولا بگیرند. خیلی مهم است که به سان اندرس اشاره نمایند، چراکه دو شهر با نام چولولا در این منطقه وجود دارد. اگر ترجیح می دهند از وسایل نقلیه عمومی استفاده نمایند، می توانند با اتوبوس های محلی از بوئبلا به چولولا بروند. این اتوبوس ها در نزدیکی هرم توقف می نمایند که پس از پیاده شدن می توانند باجه فروش بلیط و ورودی را ببینند.

گردشگران برای بازدید از محوطه باستان شناسی که شامل پیاده روی در تونل نیز می شود، باید هزینه ورودی بپردازند. هرچند که ورود به این مکان در روزهای یکشنبه رایگان است. علاوه بر این، اگر قصد بازدید از محوطه باستان شناسی را ندارند، می توانند بدون پرداخت هیچ هزینه ای از هرم بالا بروند. این ورودی هرم همواره باز است و گردشگران با پیمودن جهتی سنگ فرش می توانند خود را به بالای هرم برسانند. با اینکه دروازه محوطه کلیسا در طول شب بسته می شود، اما می توان به بالای هرم رفت و علاوه بر درک ابعاد و بزرگی هرم، چشم اندازی خیره نماینده از محیط اطراف را نیز به نظاره نشست.

منبع: کجارو
انتشار: 7 تیر 1400 بروزرسانی: 7 تیر 1400 گردآورنده: fazenama.ir شناسه مطلب: 1081

به "برخلاف باور مردم، عظیم ترین هرم جهان در مصر قرار ندارد در مکزیک است" امتیاز دهید

1 کاربر به "برخلاف باور مردم، عظیم ترین هرم جهان در مصر قرار ندارد در مکزیک است" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برخلاف باور مردم، عظیم ترین هرم جهان در مصر قرار ندارد در مکزیک است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید