ایران برای ساخت پیشران های دریایی به غنی سازی 56 درصد احتیاج دارد ، دولت در طرح مجلس سنگ اندازی می نماید

به گزارش مجله فازنما، رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به احتیاج ایران به غنای بالای 56 درصد در آینده، گفت: ما اعلام کردیم احتیاج به غنی سازی بالاتر هم داریم یعنی وقتی که بخواهیم به ساخت پیشران­ های دریایی بپردازیم، احتیاج به غنای 56 درصد به بالا داریم.

ایران برای ساخت پیشران های دریایی به غنی سازی 56 درصد احتیاج دارد ، دولت در طرح مجلس سنگ اندازی می نماید

فریدون عباسی، رئیس سازمان انرژی اتمی در دولت دهم در مصاحبه با خبرنگار سیاسی خبرنگاران، با اشاره به غنی سازی 20 درصد، گفت: دلیل آغاز کردن غنی سازی 20 درصد توسط ایران این بود که سوخت راکتور تهران غنای راکتورش 20 درصد است و اگر 5/3 درصد در آن استفاده نمایند، طراحی قلب آن بهم می خورد و حجم قلب بزرگ­تر خواهد شد.

وی ادامه داد: در مرحله اول که در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در حدود 50 سال پیش ساخته شده، قلب راکتور از نظر غنا با راکتور 90 درصد بوده است.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس یازدهم اظهار کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، آمریکایی­ ها سوخت را تامین نکردند و این نوع سوخت صفحه ­ای را فقط آرژانتینی ­ها در اختیار داشتند و کشورهای دیگر هم این نوع سوخت را از نظر هندسی و ظاهری فراوری نمی کردند.

عدم تأمین سوخت غنی سازی توسط آرژانتینی ها با زور آمریکا

وی ادامه داد: در یک مرحله آرژانتینی ­ها سوخت را تامین کردند و راکتور ما کار می­ کرد اما به تدریج کارکردش به دلیل مصرف شدن سوخت با مشکل روبرو شد.

عباسی با بیان بدعهدی و فشار آمریکایی­ ها در آن موقع گفت: زمانی که ما از کشورهای سازنده سوخت را تأمین کردیم، آمریکایی­ها نه تنها خودشان ندادند بلکه به کشورهای دیگر هم فشار آوردند تا این نوع سوخت را در اختیار ما نگذارند.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی با اشاره به علت فشار آمریکایی­ ها بیان نمود: آنها می­ خواستند رادیودارو در کشور فراوری نگردد و مردم که عزیزان بیمارشان را دوست دارند و دکترها و پرستارها هم که متوجه آلام مردم می ­شوند، از این طریق فشار افکار عمومی بر روی دولت باشد و برود در مذاکرات سازش بکند.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس یازدهم با اشاره به اورانیوم غنی شده 20 درصد در ایران، گفت: با این شرایط نیروهای متخصص و متعهد کشور تصمیم دریافتد اورانیوم غنی شده 20 درصد را خودشان فراوری نمایند و بعد UF6 20درصد را تبدیل به کیک زرد یا اکسید اورانیوم نمایند و از آن بسته­های سوخت مشابه راکتور تهران را بسازند.

وی ادامه داد: ما در کمتر از 18 ماه توانستیم بسته­ های سوخت را بسازیم و این یک برگ برنده خیلی بزرگی در دست مذاکره نمایندگان ما بود تا بفرایند و بنشینند و توانمندی کشور را در غنی سازی بالای 5/3 درصد، نشان دهند و چون ما کاملاً مقاصد صلح آمیزی در فعالیت ­ها داشتیم، آنها به این نتیجه رسیدند که ما در همین حد اکتفا می­کنیم و بیشتر از 20 درصد فراوری نکنیم.

در آنیده به غنی سازی 56 درصد احتیاج داریم

عباسی با اشاره به احتیاج ایران به غنای بالای 56 درصد در آینده، مطرح کرد: ما اعلام کردیم احتیاج به غنی سازی بالاتر هم داریم یعنی وقتی که بخواهیم به ساخت پیشران­ های دریایی بپردازیم، احتیاج به غنای 56 درصد به بالا داریم و این مسئله را در مصاحبه ­ها و در مطالب خصوصی که رد و بدل می­ شد بیان نمودم؛ ما گفتیم در زمانی که این سوخت را لازم داشته باشیم و شما این سوخت را در اختیار ما نگذارید، آن را هم خودمان فراوری می­کنیم.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس یازدهم با تاکید بر جدی دریافت مذاکره از جانب غربی ­ها، گفت: به هر حال اینها نتایجی بود که ما گرفتیم و آنها آمدند مذاکره را جدی ­تر دریافتد حتی آمریکایی­ ها وقتی دیدند که تحریم­هایشان بی اثر است، آمدند پای میز مذاکره نشستند .

وی ادامه داد: اگر ما دنبال فراوری 20 درصد می­رویم برای اقتدار کشور و تامین احتیاجهای جامعه پزشکی خودمان و تهیه رادیوداروها و کاربردهای صنعتی پرتو است، تا بتوانیم از راکتور در مسائل پرتو دهی استفاده کنیم.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی با اشاره به فرایند سال 92 تا به امروز، اظهار کرد: ما در سال 92 تا 94 به غلط پذیرفتیم تا محدودیت­ هایی به صنعت هسته­ ای خودمان اعمال گردد با این خیال واهی که تحریم ­ها در همان روز اجرای برجام برداشته می ­گردد؛ اما این یک شعار تو خالی و عوام فریبانه بود.

عباسی ادامه داد: متاسفانه این فریبکاران دست از استمرار فریب مردم بر نمی­ دارند و هنوز می­خواهند برجام را راهگشا نشان بدهند؛ به خصوص الان که باید دستگاه اجرایی را ترک نمایند، می­خواهند با گره زدن مسائل استراتژیک با نان مردم، دو قطبی ایجاد نمایند.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس یازدهم با تاکید بر مسئله فریب کاری دولت، بیان نمود: هماهنطور که در سال 92 و 96 با فریب کاری رای آوردند الان هم دنبال فضای دو قطبی سازی جامعه و مقابله هم قرار دادن معیشت مردم با اقتدار کشور را دنبال می­ نمایند تا از این عمل بتوانند رای افرادی که کمتر اهل مقاومت هستند را بدست بیاورند.

وی توضیح داد: فشارهای مالی حال حاضر هم می ­تواند به آنها یاری کند، یعنی فشارهای مالی که خودشان به دلیل عدم توان مسئولیتش را بر عهده دارند.

دستگاه های اجرایی مصوبه مجلس را خوب اجرا نمی نمایند

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه در شرایط فعلی همان تفکر برجانی حاکم است، اظهار کرد: بنده انتظاری ندارم دستگاه اجرایی بیاید و مصوبه مجلس را اجرا نمایند؛ مطمئن هستم اینها در تهیه آیین نامه اجرایی و فرایند انجام کار وقفه­ هایی ایجاد می­ نمایند یا به گونه ­ای آیین نامه را می ­نویسند که قابل اجرا در کوتاه مدت نباشد.

وی ادامه داد: این افراد سنگ اندازی هم می­نمایند از قبیل اینکه احتیاج به بودجه دارد و مجلس باید بودجه این را هم تامین می­کرد.

عباسی با تاکید بر بهانه گیری­ های دولت، توضیح داد: در صورتی که این آقایان در زمانی که خودشان مذاکره می­ کردند و محدودیت­ ها را می ­پذیرفتند و پروژه­ های انحرافی مثل بیمارستان هسته ­ای، تغییر ساختار راکتور اراک، فراوری ایزوتوپ­ هایی که معلوم نیست به چه دردی می­ خورد، تغییر کاربری فوردو و همچنین بحث سانتریفیوژهای نسل جدید و بیمارستان با پرتوهای پروتن را به جامعه ما تحمیل می­کردند، نگفتند ما پول لازم داریم.

وی ادامه داد: اینها باز از احتیاج پزشکی و بهداشتی مردم سوءاستفاده کردند تا بگویند هسته ­ای این فایده ­ها را هم دارد و ما می­ خواهیم دنبال این چیزها برویم؛ در صورتی که در گذشته اصلا یاریی به حوزه شتاب دهنده نمی­ کردند و پول بیشتری در حوزه­های قومیتی خودشان هزینه می­­کردند.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی با اشاره به هدف ایران از غنی سازی 20 درصد، گفت: 20 درصد ما هیچ خطری برای هیچ کسی ندارد و این­ها مطالبی هستند که باید گفت، که فقط ما می­خواهیم کشور را از نظر انباشت مواد در کشور به قبل از 92 برگردانیم؛ اگر کسی هم خواست بیاید و مذاکره کند، بداند که خودشان برجام را برهم زدند و نقض عهد کردند و ما همواره پایبند بودیم.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس یازدهم توضیح داد: اگر می­خواهند بیایند و صحبت نمایند، این بار ما شرایط سختگیرانه برای آنها خواهیم داشت که چه محدودیت­هایی را بپذیریم و آنها چه گشایش­هایی را اعمال نمایند.

انتهای پیغام/

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 25 بهمن 1399 بروزرسانی: 25 بهمن 1399 گردآورنده: fazenama.ir شناسه مطلب: 836

به "ایران برای ساخت پیشران های دریایی به غنی سازی 56 درصد احتیاج دارد ، دولت در طرح مجلس سنگ اندازی می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران برای ساخت پیشران های دریایی به غنی سازی 56 درصد احتیاج دارد ، دولت در طرح مجلس سنگ اندازی می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید