کاسبی با مرگ چهره ها

به گزارش مجله فازنما، تهران (پانا) - مرگ تأثربرانگیز مهرداد میناوند و علی انصاریان، دو بازیکن پیشین تیم ملی همه را اندوهگین کرد. فضای مجازی هم به تبع از جو موجود، خصوصاً در روزهای نخستین مرگ این دو فوتبالیست سرشناس، شدیداً تحت تأثیر نهاده شد.

کاسبی با مرگ چهره ها

به گزارش ایران، عکس ها و فیلم های آن دو همراه با متن هایی در سوگشان با هشتگ نام آنها در شبکه های اجتماعی منتشر شد. در این میان اما کسانی هم بودند که اندوه حاکم را وسیله ای برای سود بیشتر خودشان کردند. برخی بلاگرهای اینستاگرام برای دیده شدن از هیچ کاری فروگذار نمی نمایند حتی اگر استفاده از هشتگ افراد مشهور تازه درگذشته زیر پست های تبلیغاتی شان باشد. مثلاً هشتگ مهرداد میناوند را دنبال می کنید و به تبلیغ فلان رستوران یا کافی شاپ یا صفحه فروش لباس کودک می رسید. ربطش؟ هیچ ربطی ندارد. فقط برای به اصطلاح بالا آوردن پیج و دیده شدن، هشتگ روز می زنند و این روزها که مرگ چهره ها، خبر روز است، چرا از آن سود نبرند؟! اصلاً شغل برخی همین است، اینکه صفحه اینستاگرام شما را بالا بیاورند و پرفالوئر نمایند.

برای بالا آوردن صفحه اینستاگرام یا همان پربازدید کردنش، نرخ های مختلفی وجود دارد. بستگی دارد به اینکه چه هدفی داشته باشید و تا چند فالوئر برایتان کفایت کند. البته که هرچه بیشتر بهتر.

امیر دلش می خواهد فودبلاگر گردد. 22 ساله و بیکار است. به قول خودش می خواهد از فیس شیرین و هیکل تپلی اش استفاده کند و توی اینستاگرام پول پارو کند چون هیچ چیزش کمتر از آنهایی نیست که دارند این کار را می نمایند. چند وقت است صفحه اش را با 74 فالوئر سپرده به کسی تا پیج را بالا بیاورد. الان به هزار و خرده ای فالوئر رسیده و امیر فکر می نماید با 2 میلیون تومانی که فعلاً به حساب طرف ریخته، همین هم خوب است. گاهی فیلمی از خودش در حال غذا خوردن و شرح دادن درباره دستور پخت غذا می گیرد و برای طرف می فرستد و او خودش می داند چه کار کند. امیر لابه لای فیلم های ارسالی، از عکس ها و فیلم های لایک خور هم استفاده می نماید. هشتگ ها هم فراموش نمی گردد. زیر پست های امیر انبوهی از هشتگ ها دیده می گردد. از غذا، خوشمزه، غذای خوشمزه و فست فود گرفته تا مهرداد میناوند و علی انصاریان. امیر به قول خودش خیلی از این کار سردرنمی آورد اما از اینکه تعداد فالوئرهایش دارد بسرعت بالا می رود راضی است. او می گوید اگر هم چنین هشتگی زده شده برای احترام و همدردی است و آن را توهین آمیز و مایه سوء استفاده نمی داند.

به نظر سیما که از فشن بلاگرهای اینستاگرام است اما این کار بسیار غیراخلاقی است و اینکه به هر قیمتی فالوئر جذب نمایند درست نیست. من خودم از قدیمی های اینستاگرام هستم و فالوئرهایم هم حاصل فعالیتی است که در معرفی سبک های مد و لباس داشته ام. تبلیغ هم می گیریم اما همواره از هشتگ های مرتبط با پست هایم استفاده می کنم که مربوط به مد و لباس است. مگر اینکه بخواهم پست مناسبتی بگذارم و مثلاً تسلیت بگویم که آن را با عکس مرتبط منتشر می کنم. البته این کار متأسفانه خیلی در فضای اینستاگرام رواج پیدا نموده و ابزار کاسبی برخی شده است. این کار اخلاقی نیست و باید به افراد درگذشته احترام بگذاریم.

کیوان هم در زمینه فروش زیورآلات دست ساز در اینستاگرام فعالیت دارد. او هم برای آنکه فالوئر صفحه اش بالا برود و پست هایش پربازدید گردد، گاهی دست به دامن تبلیغ دادن به صفحه های بالای 100 هزار فالوئر شده که برایش کم هزینه هم نبوده است. او برای یک استوری چند ثانیه ای 5 میلیون تومان پرداخت نموده که برایش حدود 40، 50 فالوئر جدید آورده که البته به قول خودش تعدادی از آنها بعد از چند روز آنفالو کردند. کیوان هم علاقه ای ندارد برای پربازدید شدن صفحه اش دست به هر کاری بزند: الان دیگر راه های افزایش فالوئر را خیلی ها یاد گرفته اند اما به هر قیمتی نباید این کار را کرد. من کارم فروش دستبندهای دست ساز چرمی و دیگر زیورآلات چوبی و چرمی است و ادعا دارم هنرمند هستم پس اگر بیایم و کاری غیراخلاقی انجام دهم، باید از خودم شرمسار باشم. من هم از فوت دو عزیز خیلی ناراحت شدم بخصوص علی انصاریان را که چند بار از نزدیک دیده بودم و خیلی تأثیر بدی روی من گذاشت. برای گرامیداشت یادشان هم استوری با عکس خودشان گذاشتم، مثل خیلی های دیگر از جمله شرکت ها و تولیدی های عظیم که این کار را کردند اما اینکه زیر پست های کاری ام بخواهم هشتگ بزنم اصلا، چون کاملاً سوء استفاده از فضای غم و اندوه موجود در جامعه است. آدم ها این روزها که ناراحت و غصه دار هستند، به هرحال مطالب و عکس های مربوط به فوت چهره ها را دنبال می نمایند و استفاده از این فضا برای رسیدن به سود شخصی واقعاً نادرست است.

آدم باید خودش را جای خانواده متوفی بگذارد و ببیند آیا دوست دارد زیر پست های تبلیغاتی اسم عزیز درگذشته اش را هشتگ نمایند؟

استفاده از مرگ چهره ها در فضای اینستاگرام فقط به هشتگ زدن ختم نمی گردد. به فاصله کوتاهی از مرگ چهره ها، تعداد زیادی صفحه به نام خود آنها یا نزدیکانشان ساخته می گردد. البته با توجه به اینکه صفحه اینستاگرام چهره های معروف تیک آبی دارد و قابل شناسایی است، این روزها ساختن صفحه به نام نزدیکان آنها بیشتر رواج دارد. کافی است اسم همسر یا خواهر و برادر فرد را بدانند، آن وقت است که فوری دست به کار می شوند تا با ایجاد صفحه های جعلی فالوئر جذب نمایند. اگر در این صفحه های جعلی دقیق شوید می بینید که عمدتاً از عکس های صفحه اصلی فرد در آن استفاده شده که به دلیل اسکرین شات دریافت از عکس اصلی، معمولاً کیفیتی پایین دارد.

همچنین از عکس های موجود در رسانه های مختلف هم برای پر کردن این صفحه ها استفاده می گردد. شما با یک جست و جوی ساده در موتور جست و جوگر می توانید بفهمید این عکس ها از کجا برداشته شده است. نوشته ها هم معمولاً جعلی بودن صفحه را نشان می دهند؛ نوشته هایی خیلی کلی مثل اینکه همسرم از وقتی رفتی جهان برایم تیره و تار شده. چنین جمله ای در صفحه ای جعلی منتسب به یکی از بازیگران زن که تازگی همسرش را از دست داده، به چشم می خورد. این در حالی است که این صفحه دقیقاً در روز فوت همسر بازیگر ساخته شده و پست هم مربوط به همان روز است.

حالا خودتان قضاوت کنید چطور ممکن است خانم بازیگر درست در روز مرگ همسرش چنین کاری بکند؟! کار به جایی رسیده که حتی به اسم پزشک فوتبالیست های تازه درگذشته صفحاتی در اینستاگرام درست شده و با انتشار پست های گوناگون مشغول جذب فالوئر است که لابد برای تبلیغات از آن استفاده کند. همچنین صفحه هایی با نام هواداران و هواداران ایجاد می گردد که برخی هایشان با انتشار اطلاعات خصوصی افراد و همینطور نقض حریم خصوصی آنها، اتفاقاً بسرعت پربازدید می شوند و فالوئرهای زیادی جذب می نمایند. برخی حتی می دانند این صفحه ها با چه هدفی ایجاد شده اما همچنان آنها را دنبال می نمایند چون به نظرشان پست های جالبی می گذارند. حالا اگر بپرسید جالب یعنی چه، معمولاً تعریف خاصی از آن ندارند چون بیشترشان برای سرگرمی و وقت گذرانی چنین صفحه هایی را دنبال می نمایند و با این کار به گردانندگان آنها این امکان را می دهند تا هرچه بیشتر برای جذب مخاطب، مرزهای بی اخلاقی را درنوردند و از هر راهی برای تبلیغات استفاده نمایند.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 19 اسفند 1399 بروزرسانی: 19 اسفند 1399 گردآورنده: fazenama.ir شناسه مطلب: 885

به "کاسبی با مرگ چهره ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاسبی با مرگ چهره ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید