هوای آلوده تهران برای پیروز 6 ماهه هم خوب نیست!

به گزارش مجله فازنما، معاون سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به ترجیح انتقال پیروز از تهران به منطقه توران در استان سمنان، گفت: پیروز به لحاظ شادابی و جست و خیز مسئله ای ندارد.

هوای آلوده تهران برای پیروز 6 ماهه هم خوب نیست!

به گزارش مهر، حسن اکبری معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست کشور درباره آخرین شرایط جسمانی پیروز یوزپلنگ ایرانی گفت: در ابتدا این یوزپلنگ رشد کافی نداشت و سیستم ایمنی او ضعیف بود، اما اکنون شرایط او خوب است. البته با حساسیت رو به رو بوده و تحت نظر کامل است. به لحاظ شادابی و جست و خیز نیز مسئله ای ندارد.

وی در پاسخ به این پرسش که گفته می گردد بعضی مدیران سازمان محیط زیست معتقدند نگهداری پیروز به علت شرایط مالی در پارک پردیسان ارزان نیست و باید در طبیعت و زیستگاه اصلی اش رها گردد، گفت: بالاخره ضعف اعتباری برای سازمان حفاظت محیط زیست وجود دارد و حفظ تنوع های زیستی و زیستگاه های آن ها حائز اهمیت است و ترجیح می دهیم در جهت حفظ زیستگاه بودجه بیشتری را اختصاص دهیم. چرا که علاوه بر اینکه برای پیروز بهتر است، موجودات بیشتری هم حفظ می شوند.

اکبری گفت: به هر حال ترجیح ها بر این است که اعتبارات بیشتر در بخش زیستگاه و طبیعت حیوانات اختصاص داده گردد و در اولین فرصت که کارشناسان مجوز دهند، انتقال پیروز به زیستگاه آن یعنی توران انجام می گیرد. آنجا زیستگاه اصلی گونه است و از طرفی، انتقال آن به توران هزینه کمتری برای سازمان خواهد داشت.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست اعلام نمود: از طرفی هوای تهران بیشتر مواقع آلوده بوده و می تواند مسائل تنفسی هم برای پیروز ایجاد کند و این در حالی است که منطقه توران این چنین نیست.

وی بیان داشت: شرایط نسل یوزپلنگ ها نگران نماینده است. اتفاقاتی مانند تخریب زیستگاه های آن ها و نبود طعمه و غذا سبب بروز آسیب برای آن ها شده و در بلندمدت شاهد کاهش مستمر تعداد آن ها بوده ایم. البته طی شش ماه گذشته اتفاقاتی فراتر از انتظار برای برطرف ضعف ها انجام گرفته است.

اکبری بیان داشت: در حال حاضر 2 یوز ماده هر کدام با 4 توله در منطقه حفاظت شده توران است و اخیراً 2 یوز جوان را محدوده این منطقه نیز ثبت نموده اند که 2 نر بالغند و این نشان می دهد که جمعیت آن ها اکنون در حال پویایی است.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سازمان حفاظت محیط زیست حفاظت از زیستگاه آن ها در توران و میانه یعنی سمنان و خراسان شمالی را به خوبی انجام داده، ولی به هر حال قلمرو یوزپلنگ ها وسیع است و تا 150 کیلومتری منطقه را شامل می گردد. به هر حال یوز ها جابجایی گسترده ای دارند و وقتی از منطقه حفاظت شده خارج می شوند، مهمترین خطری که آن ها را تهدید می نماید خطر جاده است. سگ های گله و معادن هم از دیگر تهدید های مربوطه است که البته در زمینه معادن اختیار از سازمان محیط زیست خارج است. ما در اکتشاف معادن نقشی نداریم، در خصوص اتخاذ تمهیدات در جاده هم به همین صورت. البته خوشبختانه نگاه مردم به حیوانات متفاوت شده و احترام بیشتری را به آن ها دارند.

وی در پاسخ به این پرسش که بعضی رانندگان و مسافران در مسیر خراسان معتقدند با انداختن غذا هایی مانند گوشت در مسیر جاده می توانند در جهت نجات جان یوزپلنگ ها و دیگر حیوانات این منطقه اقدام نمایند، آیا این موضوع مورد تأیید است، گفت: خیر، این مساله سبب اختلال در زیست بوم می گردد. به هیچ وجه نباید در طبیعت این مشکل را ایجاد کرد. به هر حال تعادل در طبیعت بر هم می خورد چرا که در یک مجموعه همه موجودات به صورت سیستمی زندگی می نمایند و غذادهی رفتار گونه را بر هم می زند و حتی می تواند سبب بیماری آن ها گردد.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست اعلام نمود: رانندگان فقط با کاهش سرعت در جاده به ویژه در شب ها می توانند در جهت حفظ این گونه های جانوری اقدام نمایند. چراکه این موضوع می تواند تلفات گونه های جانوری را 10 تا 15 درصد کاهش دهد.

اکبری گفت: در خصوص معادن هم بهتر است یکباره در منطقه ها مختلف اقدام نگردد. چراکه با راه اندازی معادن جاده تحت تأثیر قرار می گیرد و کانون های گرد و غبار هم تشدید می گردد و با جاده سازی به مسیر معدن و رفت و آمد ها زیستگاه جانوران تحت تأثیر قرار می گیرد.

منبع: فرارو
انتشار: 30 آبان 1401 بروزرسانی: 30 آبان 1401 گردآورنده: fazenama.ir شناسه مطلب: 1569

به "هوای آلوده تهران برای پیروز 6 ماهه هم خوب نیست!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هوای آلوده تهران برای پیروز 6 ماهه هم خوب نیست!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید