تور چین: قهرمان ترین خلبانان: از چین تا بریتانیا

به گزارش مجله فازنما، برای یک لحظه تصور کنید جزو سرنشینان هواپیمایی هستید که در حال سقوط است. ماسک های اکسیژن رها می گردد. تقریبا همه چیز را تمام شده می دانید که خلبان با شما صحبت می نماید و به شما قوت قلب می دهد. او شما را مطمئن می نماید که همه چیز به حالت عادی بر خواهد گشت. با ده مورد از خلبانانی که توانسته اند همه چیز را به حالت عادی برگردانند در خبرنگاران همراه باشید.

تور چین: قهرمان ترین خلبانان: از چین تا بریتانیا

با ما همراه باشید و با تور چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

1. عکس العملی با ارزش

به خلبان خطوط هوایی چین لقب قهرمان اختصاص داده شد و با جایزه ای نقدی از او تقدیر و تشکر به عمل آمد. این خلبان با عکس العمل سریع خود در پی اجتناب از انفجاری مهیب، باعث نجات جان 439 نفر شد.

طبق گفته های رسانه های چینی خلبان هی چائو (He Chao)، بر نوک یک ایرباس A320-200 در فرودگاه بین المللی شانگهای آماده پرواز بود. در حین شتاب گرفتن هواپیما در طول راستا، هواپیمای ایرباس A330-300 از پکن وارد راستا هواپیمای اول می گردد. خلبان چائو با بالاتر بردن شتاب تصمیم به تیک آف زودتر می گیرد و در نهایت با تنها 19 متر اختلاف از حادثه جلوگیری می نماید. بر طبق گزارشات، 413 مسافر و 26 خدمه در هر دو هواپیما حضور داشتند.

این اتفاق با فاجعه فرودگاه تنرایف (Tenerife) مقایسه شده است. در این فاجعه که لقب کشنده ترین فاجعه تاریخ را یدک می کشد، 583 نفر در پی برخورد 2 بویینگ 747 کشته شدند.

پس از تحقیق و آنالیز برج کنترل و مراقبت مقصر شناخته شد. در همان هنگام که از آقای چائو با پاداشی 1,440,000,000 تومانی تقدیر و تشکر شد، دو مسئول برج مراقب اخراج شدند.

2. حادثه جاکارتا

در تاریخ 21 ژوئن سال 1982 هواپیمای انگلیسی که از اوکلند (Auckland) به مقصد هیترو (Heathrow) در حال پرواز بود، در حین عبور از جاکارتا وارد خاکستر و دود آتشفشان کوهستان گالنگانگ (Galunggung) شد. در پی این اتفاق هر چهار موتور هواپیما از کار افتاد. مهندس پرواز با تعجب فریاد می زد:

باور نکردنیه، هر چهار تا موتور خاموش شده است.

کاپیتان اریک مودی (Eric Moody) با بیانیه زیر سعی کرد به مسافرین قوت قلب دهد:

خانم ها و آقایان، کاپیتان با شما صحبت می نماید. ما به مشکل کوچکی بر خورده ایم. هر چهار موتور خاموش شده اند. ما تمام کوشش خودمان را می کنیم تا دوباره به راه بیفتند. مطمئنم که زیاد استرس ندارید.

وقتی مسافرین به سرعت در حال نوشتن نامه برای عزیزان خود بودند، کاپیتان مودی در حال محاسبه فاصله زمانی برخورد هواپیما به سطح دریا بود. خوشبختانه موتورهای هواپیما در ارتفاع 4هزار متری دوباره روشن شدند.

3. پرواز 5390 خطوط هوایی بریتانیا

در تاریخ 10 ژوئن سال 1990، هواپیمای مسافربری بریتانیا که با 81 سرنشین به سوی مالاگا در حال حرکت بود، با شکسته شدن شیشه جلو خلبان به سمت بیرون کشیده شد. تیم لنکستر (Tim Lancaster) که سر و سرشانه خود را بیرون از هواپیما می دید به یاری مهماندار به سختی سعی داشت به داخل هواپیما برگردد. یاری خلبان آلستار آتچینسون (Alastar Atchison) که خلبان را در ارتفاع 5 هزار متری و سرعت بادی معادل 400 کیلومتر در هوا معلق می دید، تصمیم به فرود اضطراری گرفت ولی به خاطر صدای مهیب باد، صدای برج مراقبت را نمی شنید.

در نهایت یاری خلبان، هواپیما را در سوتهمتون (Southampton) به خوبی بر زمین نشاند. لنکستر نیز به علت یخ زدگی، بازوی شکسته و شوک وارده به بیمارستان منتقل شد.

4. معجزه در رودخانه

در تاریخ 15 ژانویه سال 2009، خلبان چزلی سولنبرگر (Chesley Sullenberger) از خطوط هواپیمایی آمریکا پرواز 1549، پیروز شد پس از روبرو با انبوهی از دسته پرندگان که هواپیما را از کار انداخته بودند، هواپیما را در رودخانه هادسون (Hudson) فرود آورد.

تک تک 155 مسافر نجات پیدا کردند. از سولنبرگر با پاداشی نقدی و بازنشستگی زودهنگام تقدیر شد.

5. حادثه در محموله بار

در تاریخ 12 ژوئن سال 1972، هواپیمایی آمریکا با شماره پرواز 96 از لس آنجلس به نیویورک اندکی بعد از سوخت گیری در دیتروید به مشکل بر خورد. وقتی در قسمت محموله بار هواپیما شکسته شد، کاهش فشار شدید منجر به خاموش شدن یکی از موتورها شد.

خلبان بریس مک کارمیک (Bryce McCormick) ابتدا تصور می کرد که از چاله هوایی عبور نموده است ولی بعد از خاموش شدن موتور، شرایط اضطراری خاطرنشان کرد و به دیتروید برگشت. او با وجود سرعت بالای هواپیما، آن را به خوبی به زمین نشاند.

6. بدون سوخت در بلندی

در تاریخ 23 جولای سال 1983، در پرواز شماره 143 از مونترال به ادمنتون، در ارتفاع 12 هزار متری هواپیما سوخت تمام کرد. به علت نقص فنی پنل تجهیزات هواپیما و تعویض سیستم سوخت گیری فرودگاه، کاپتان باب پیرسون (Bob Pearson) خود و هواپیما را بدون سوخت در هوا معلق دید. هواپیما طوری به زمین نشست که دو لاستیک آن ترکید، دماغه هواپیما کنده شد و اندکی نیز آتش گرفت. ولی هر 61 سرنشین هواپیما بدون جراحت پیاده شدند.

7. پرواز 243 آلوها

در تاریخ 28 آوریل سال 1988، خطوط هوایی آلوها (Aloha) با شماره پرواز 737، هواپیمایی با 90 سرنشین را راهی هونولولو (Honolulu) کردند. در ارتفاع 70 هزار متری قسمتی از سقف هواپیما شکافته و سوراخ شد. در پی این شکافتگی کاهش فشار شدید منجر به جدا شدن قسمتی از سقف شد و متاسفانه مهماندار را که کمربند خود را باز گذاشته بود به بیرون کشید. در فاصله 13 دقیقه خلبان رابرت اشورنتیمر (Robert Schornstheimer) با فرودی اضطراری از مرگی دیگر جلوگیری کرد.

8. پرواز 38 بریتانیا

در تاریخ 17 ژانویه سال 2008، پرواز 38 بریتانیا تنها 5 کیلومتر از هیترو (Heathrow) گذشته بود که موتورها خاموش شدند. هواپیما در 270 متری خطوط پرواز به زمین نشست و تنها یک نفر جراحت جدی برداشت.

9. پرواز 780 هواپیمایی چین

در تاریخ 13 آوریل سال 2010، بلایی که بر سر پرواز 38 بریتانیا آمد، برای هواپیمایی چینی نیز رخ داد. خلبانان ملکوم واترز (Malcolm Waters) و دیوید هایهو (David Hayhoe) توانستند هواپیما را با سرعتی دو برابر بیشتر از حد معمول به زمین بنشانند و از طرف فدراسیون بین المللی خطوط هوایی جایزه دریافت نمایند.

10. نجات 469 نفری

در تاریخ 4 نوامبر سال 2010، ریچارد چمپیون (Richard Champion) خلبان پرواز A380 هواپیمایی کانتاس (Qantas)، پس از انفجار موتور دوم هواپیما، صدمه تماشا بال چپ و آتش در منبع سوخت، توانست با پیروزیت فرودی اضطراری در سنگاپور داشته باشد. این فرود پیروز که با ترکیدن چهار چرخ هواپیما همراه بود، باعث نجات جان 469 سرنشین شد.

به نظر شما کدام حادثه وحشتناک تر است؟

منبع: کجارو / The Daily Telegraph
انتشار: 11 بهمن 1400 بروزرسانی: 11 بهمن 1400 گردآورنده: fazenama.ir شناسه مطلب: 1345

به "تور چین: قهرمان ترین خلبانان: از چین تا بریتانیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور چین: قهرمان ترین خلبانان: از چین تا بریتانیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید