قدیمی ترین شغل دنیا

به گزارش مجله فازنما، تهران (پانا) - حدود 400 هزار سال پیش انسان تباران ماقبل انسان های مدرن، که به احتمال زیاد نئاندرتال ها بوده اند، لاشه فیل ها را قصابی می نموده اند تا از استخوان های آن ها ابزاری بی نظیر بسازند. باستان شناسان توانسته اند بقایای این ابزار را در ایتالیا کشف نمایند. بعضی از این ابزار آنچنان پیچیده هستند که تا 100 هزار سال بعد هیچ نشانه ای از وجود چنین ابزاری در دسترس نیست.

قدیمی ترین شغل دنیا

به گزارش آخرین خبر، کستل دی گویدو یک سایت روباز باستان شناسی در 20 کیلومتری رُم است که باستان شناسان توانسته اند ابزار استخوانی با شکل های مختلف را در آن کشف نمایند. این سایت برای اولین بار در سال های 1979 تا 1991 حفاری شده است و در آنجا دست سازه های متعددی کشف شده است.

باستان شناسان حدس می زنند که این سایت طی صدها هزار سال پیش آبراهی بوده است که جریانات باران های فصلی آن را ایجاد نموده اند و فیل های گونه صاف عاج در آنجا تشنگی خود را رفع می نموده اند و بعضاً می مرده اند. انسان تباران آن دوران استفاده های لازم را از بقایای فیل های مرده می برده اند و طی سال های بعد توانسته اند این سایت را به اشغال خود درآورند.

انسان تباران با استفاده از رویکردی سیستماتیک و استاندارد به فراوری ابزار می پرداخته اند. در واقع به نظر می رسد نحوه فراوری ابزار به وسیله آن ها مشابه خط فراوری های کنونی بوده با این تفاوت که در خط فراوری انسان تباران، تنها یک نفر کار می نموده است.

در حفاری های نوی که در سایت کستل دی گویدو صورت گرفته است، باستان شناسان در مجموع 98 ابزار استخوانی کشف نموده اند. بعضی از این ابزار تیز بوده اند و به نظر می رسد برای بریدن گوشت از آن ها استفاده می شده است. بعضی از آن ها به شکل تبر ساخته شده اند که احتمالاً برای شکاندن استخوان های بلند فیل ها و دیگر حیوانات از آن ها استفاده می شده است.

یکی از این ابزار نسبت به بقیه خاص است. این ابزار بلند است و یک سر آن صاف شده است. باستان شناسان حدس می زنند که انسان تباران از این ابزار برای آماده سازی چرم حیوانات استفاده می نموده اند. شواهدی از فراوری این ابزار قبل از 300 هزار سال پیش تا کنون کشف نشده بود.

باستان شناسان حدس می زنند که انسان تباران سایت کستل دی گویدو از گونه نئاندرتال ها بوده اند. در واقع 400 هزار سال پیش آغاز استفاده از آتش بوده است و آنجا نئاندرتال ها آغاز به رشد نموده اند. این دوره یکی از مهم ترین دوره های این منطقه بوده است. باستان شناسان دریافته اند که انسان های 400 هزار سال پیش در این سایت از تفکر و اندیشه لازم برای فراوری ابزارهای پیچیده برخوردار بوده اند.

با این اطلاعات نو می توان حدس زد که قصابی یا ابزارسازی قدیمی ترین شغل های دنیا با قدمتی حدود 400هزار ساله هستند. نتایج این مطالعه در PLoS ONE چاپ شده است.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: fazenama.ir شناسه مطلب: 1215

به "قدیمی ترین شغل دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قدیمی ترین شغل دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید