رئیس جمهور کره جنوبی: توقف مذاکرات اتمی به سود کره شمالی نیست

به گزارش مجله فازنما، رئیس جمهور کره جنوبی در سفر خود به پکن به همتای چینی خود گفت که توقف مذاکرات اتمی میان کره شمالی و آمریکا برای پیونگ یانگ سودمند نیست.

رئیس جمهور کره جنوبی: توقف مذاکرات اتمی به سود کره شمالی نیست

با وبسایت گردشگری سازمان میراث فرهنگی همراه باشید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، مون جائه این رئیس جمهور کره جنوبی روز دوشنبه (امروز) در پکن به شی جین پینگ همتای چینی خود گفت که مذاکرات اتمی متوقف شده و افزایش تنش میان آمریکا و کره شمالی برای پیونگ یانگ سودمند نیست.

به نوشته خبرگزاری رویترز، دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی در بیانیه ای گفت که مون در مذاکره خود با شی از چین به خاطر ایفای نقش مهمی در مسئله کره، بسیار قدردانی نموده است.

مون جائه این گفت: شرایط اخیر مذاکرات به تعویق افتاده میان کره شمالی و آمریکا و افزایش تنش در شبه جزیره (کره) نه تنها برای دو کشور ما بلکه برای کره شمالی نیز سودمند نخواهد بود.

وی اضافه کرد: امیدوارم تا ما با یکدیگر همکاری بیشتری داشته باشیم تا این فرصت نادر ثمربخش باشد.

مون جائه این برای یک دیدار سه جانبه با آبه شینزو نخست وزیر ژاپن، شی جین پینگ رئیس جمهور چین و لی که چیانگ نخست وزیر چین به چنگدو در جنوب غربی چین سفر خواهد نمود.

از طرفی قرار است آبه در اواخر روز دوشنبه (امروز) و پیش از عزیمت به چنگدو، با شی جین پینگ دیداری داشته باشد.

اگرچه در این دیدارها مسائل مختلف مالی و همچنین موضوع تنش میان سئول و توکیو مطرح خواهد شد اما به نظر می رسد که مسئله کره شمالی در راس دستور کار این جلسات باشد.

کیم جونگ اون رهبر کره شمالی و دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از سال 2018 سه بار با یکدیگر دیدار کردند اما پیشرفت قابل توجهی در مذاکرات میان آنها صورت نگرفته است.

طبق این گزارش، کره شمالی می خواهد تا در وهله اول تحریم های بین المللی کاهش یابد و به آمریکا برای تغییر سیاست خصمانه خود تا سرانجام امسال میلادی مهلت داده است و تهدید نموده که اگر واشنگتن پیشنهاد جدی و مناسبی در مذاکرات مطرح نکند، کره شمالی با انجام آزمایش های تازه موشکی، به آمریکا هدیه کریسمس می دهد. کره شمالی همچنین با بیان اینکه مذاکرات با آمریکا بی نتیجه بوده، اعلام نموده است که گزینه خلع سلاح اتمی دیگر روی میز مذاکره قرار ندارد.

همزمان با نزدیک شدن به موعد ضرب الاجل رهبر کره شمالی به آمریکا، دولت پیونگ یانگ هفته قبل با قطع امید تلویحی از مذاکره با آمریکا، گفته بود واشنگتن دیگر چیزی برای ارائه به ما در مذاکرات ندارد.

از همین رو چین و روسیه، بامداد سه شنبه با ارائه پیش نویس قطعنامه ای به شورای امنیت سازمان ملل، خواهان لغو بعضی تحریم های کره شمالی شدند. (جزئیات بیشتر)

این پیش نویس خواهان احیای سریع مذاکرات شش جانبه یا از سر گیری مباحثات چندجانبه در هر شکل مشابه با هدف تسهیل راه حل جامع و مسالمت آمیز به وسیله گفت وگو، کاهش تنش در شبه جزیره کره و ارتقای همزیستی مسالمت آمیز و همکاری های منطقه ای منفعت بار در شمال شرقی آسیا شد.

به دنبال این طرح پیشنهادی استفان بیگان نماینده ویژه آمریکا در امور کره شمالی، در طول سفر دو روزه خود به پکن در هفته گذشته با دو دیپلمات ارشد چینی دیدار کرد.

کره شمالی از سال 2006 تحت تحریم های شدید شورای امنیت قرار گرفته و با وجود ورود به مذاکرات اتمی با کره شمالی، آمریکا و متحدان غربی اش همچنان تأکید دارند که تمام تحریم ها باید تا خلع سلاح اتمی پیونگ یانگ پابرجا بماند.

م

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 21 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: fazenama.ir شناسه مطلب: 59

به "رئیس جمهور کره جنوبی: توقف مذاکرات اتمی به سود کره شمالی نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رئیس جمهور کره جنوبی: توقف مذاکرات اتمی به سود کره شمالی نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید