تفاوت ماشین برقی با بنزینی، حقایقی که احتمالا نمی دانید

به گزارش مجله فازنما، یورونیوز نوشت: آیا تا به حال به این فکر کردید که خودروهای الکتریکی چگونه کار می نمایند و چه چیز آن ها را از خودروهای معمولی متمایز می سازد؟

تفاوت ماشین برقی با بنزینی، حقایقی که احتمالا نمی دانید

همه ما ایلان ماسک را می شناسیم یا دست کم اسمش را شنیده ایم. او کارآفرین تا حدودی عجیب و عاشق فناوری است.

او به خصوص از زمانی که توئینر را خرید و آن را به ایکس تبدیل کرد، تقریبا همواره بر صدر اخبار بوده است. اما علت اصلی که در اینجا و در وهله اول مورد توجه ما قرار گرفته، نقش شرکت او، تسلا در آوردن خودروهای الکتریکی به زندگی ما است.

در سال 2022، حدود 3.1 میلیون خودروی الکتریکی در اروپا فروخته شد. این بالاترین مقدار فروش این خودروها است و نسبت به سال پیش خود 58 درصد افزایش داشته است. اما خودروهای الکتریکی چطور کار می نمایند و چه تفاوت عمده ای با خودروهای معمولی دارند؟

زیر کاپوت آن ها چیست؟

مسلما بیشتر تفاوت خودروهای سنتی که با سوخت فسیلی کار می نمایند با خودروهای الکترونیکی در زیر کاپوت نهفته است.

نخستین تفاوت، موتور آن ها است. یک خودروی بنزینی دارای موتور احتراق داخلی است که بر این اصل کار می نماید، ترکیب سوخت و هوا فشرده شده، مشتعل می گردد و انفجار صورت می گیرد.

و به بیان ساده، انرژی حاصل از این انفجار برای حرکت موتور و به حرکت رو به جلوی خودرو مورد استفاده قرار می گیرد. اما در خودروهای الکتریکی، موتور الکتریکی است و با آهنرباهای الکتریکی کار می نماید.

تفاوت دوم، باتری است. وسیله های نقلیه الکتریکی برای تامین برق موتور مجهز به باتری اند. این باتری ها مشابه باتری های تلفن شما بر اساس فناوری لیتیوم-یون ساخته شده اند.

مبدل جریان الکتریکی آخرین جزء اصلی است. باتری جریان مستقیم ارائه می نماید اما موتور شما به جریان متناوب احتیاج دارد. مبدل جریان الکتریکی هم دقیقا جریان مستقیم را به متناوب تبدیل می نماید.

آیا خودروهای برقی همان طور که به نظر می رسند هستند؟

به نظر می رسد که مزیت اصلی خودروهای الکتریکی این است که چون هیچ سیستم اگزوز و درنتیجه آلودگی وجود ندارد، برای محیط زیست بهتر است.

فناوری موتورهای الکتریکی ساده تر از موتورهای احتراقی است. قطعات کمتری وجود دارد و بنابر این به نگهداری کمتری احتیاج دارد و کمتر خراب می گردد.

همه این موضوعات روی هم بسیار امیدوارنماینده به نظر می رسند اما همه چیز سیاه و سفید نیست.

نخست این که هزینه خرید یک خودروی الکتریکی از معادل بنزینی یا دیزلیش، حتی اگر حساب کنید که در طول زمان هزینه نگهداری و سوخت کمتری می پردازید، بسیار بالاتر است.

مساله بعدی ایستگاه های شارژ است. هر خانه ای مجهز به یک ایستگاه شارژ نیست و خیلی از خانه ها هم امکان نصب آن را ندارند. اگرچه تعداد این ایستگاه ها درحال افزایش است اما همچنان هم لزوما زیرساخت لازم نزدیک خانه شما وجود ندارد. به ویژه در خارج شهر و یا شهرهای بزرگتر این مشکل جدی تر است.

اما درواقع مشکل اصلی زیست محیطی است. اگرچه خودروهای الکتریکی خود آلایندگی ندارند، اما در ساخت باتری های آن ها که توان حرکتی موتور را تامین می نمایند از مواد آلی استفاده می گردد که از طبیعت بدست می آیند. فرآیند استخراج این مواد تاثیر زیستی بسیار بدی بر زمین می گذارد.

اگرچه که خودروهای الکتریکی کامل نیستند و شاید هیچ وقت هم کامل نشوند، آن ها برترین گزینه برای حذف آلاینده ها و وابستگی به سوخت های فسیلی هستند و مشخصا فناوری پشت آن ها درحال تکامل است.

جهت مشاهده فهرست قیمت روز خودرو های داخلی و خارجی می توانید به صفحه فهرست قیمت روز خودرو در خبرنگاران مراجعه کنید.

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 30 شهریور 1402 بروزرسانی: 30 شهریور 1402 گردآورنده: fazenama.ir شناسه مطلب: 1695

به "تفاوت ماشین برقی با بنزینی، حقایقی که احتمالا نمی دانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تفاوت ماشین برقی با بنزینی، حقایقی که احتمالا نمی دانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید