تاریخچه خودروی فولکس قورباغه ای به روایت تصویر

به گزارش مجله فازنما، فولکس واگن بیتل یا فولکس واگن سوسک که در ایران به فولکس قورباغه ای مشهور است، یک اتومبیل فراوری شده توسط فولکس واگن و یکی از مشهورترین اتومبیل های دنیا است. از این خودرو در ایران در بعضی منابع ترجمه نیز از عبارت فولکس سوسکی و فولکس کفش دوزکی یاد شده.

تاریخچه خودروی فولکس قورباغه ای به روایت تصویر

جهت دریافت خدمات ساخت ویلای کوچک با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

هدف از طراحی این خودرو، فراوری خودرویی مالی و قابل استفاده برای عموم مردم بود.

مدلی پرسابقه

موفقیت فولکس قورباغه ای به 80 سال پیش برمی شود. در اوایل دهه 1930 میلادی آدولف هیتلر که به تازگی به مقام پیشوایی آلمان رسیده بود طرحهای خود را برای یک اتوموبیل ارزان و ساده که برای عموم قابل استفاده باشد به دکتر فردیناند پورشه ارائه کرد. پیش از این پورشه به همراه زونداپ طرح هایی را برای چنین اتوموبیلی درسر داشتند که یکی از آن ها پورشه تیپ 12 با موتور تعبیه شده در عقب اتوموبیل و طراحی قوس مانند بود.

دستور هیتلر کاملاً روشن بود: ساخت خودرویی با قیمت برابر با یک موتورسیکلت با حدبیشتر سرعت100 کیلومتر و توانایی جابه جای اعضای یک خانواده 5 نفره

پورشه کار طراحی را شروع کرد و خاتمه در سال 1936 طرح های اتوموبیل نهایی و اولین پروتوتایپ فراوری شد. این خودرو کاملاً مطابق فلسفه پورشه طراحی شده بود که اعتقاد داشت بهترین اتوموبیل ها انواع موتور عقب، هوا خنک و دیفرانسیل عقب هستند. پورشه این خودرو را پورشه 60 نامید اما مسئولان آلمانی نام KDF WAGEN را بر روی آن گذاشتند. نام بیتل (Beetle به معنی سوسک) نامی بود که از سوی جامعه بر این خودرو گذاشته شد اما تا سال 1967 از سوی فولکس واگن به رسمیت شناخته نشد. فراوری خودرو در کارخانه ای که به همین منظور ساخته شده بود شروع گشت.

عکسی از روز 26 مه 1938؛ آدولف هیتلر در حال بازدید از نمونه اولیه فولکس واگن در جریان پروژه راه اندازی کارخانه این خودرو در نزدیکی فالرزلبن، منطقه ای از شهر ولفس بورگ در ایالت نیدرزاکسن. فردیناند پورشه (ایستاده در کنار هیتلر) در حال ارائه توضیحاتی در خصوص خودرویی است که توسط او و به پیروی از رهنمودهای هیتلر ساخته شده است.

عبور از مرز یک میلیون

تنها ده سال پس از خاتمه جنگ جهانی دوم در روز 5 اوت 1955 در کارخانه فراوری فولکس واگن در ولفسبورگ فراوری یک میلیون دستگاه از این مدل خودرو جشن گرفته شد. این مدل در دهه 1950 میلادی به نماد معجزه مالی آلمان بدل شد.

خودروی همه فن حریف

اما توانایی های فولکس واگن به همین جا ختم نشد. این خودرو به برکت محور عقب از طریق ای کارآمد در زمین های کشاورزی هم بدل شد. در دهه 1950 میلادی کشاورزان با وصل کردن گاو آهن (خیش) به عقب ماشین و راندن آن در زمین های مزروعی آن را در کشتزارها هم به کار گرفتند!

لحظه وداع

اما دوران طلایی فولکس واگن نیز خاتمه به سر رسید. روز اول ژوئیه 1974 آخرین دستگاه فولکس واگن محصول آلمان با شماره 11.916.519 از خط فراوری رد شد. هر چند فراوری این خودرو در آلمان متوقف شد، اما در مکزیک و برزیل همچنان ادامه داشت.

مدل ویژه عروس و داماد

در شهر پوئبلا در مکزیک فراوری فولکس واگن قورباغه ای تا سال 2003 ادامه داشت. کارکنان کارخانه فولکس واگن مکزیک اگر قصد ازدواج با هم را داشتند، می توانستند لذت تجربه ای منحصر به فرد را بچشند؛ آنها سوار بر خودروی فولکس واگن عروسی (تصویر) به مراسم عقد در کلیسا برده می شدند.

تولدی دوباره

سال 1993 ایتامار فرانکو، رییس جمهور وقت برزیل دستور از سرگیری فراوری فولکس واگن در این کشور را صادر کرد. در سال های 1959 تا 1986 نزدیک سه میلیون و 300 هزار دستگاه فوسکا (نامی که برزیلی ها بر فولکس واگن قورباغه ای گذاشتند) در برزیل فراوری شد. از سال 1993 تا سه سال بعد، 46 هزار دستگاه فولکس واگن به مجموع شمار فراوریات این خودرو در برزیل افزوده شد.

خاتمه فراوری

در سال 1998 کارخانه فولکس واگن مدل جدیدی را با طراحی مدرن به نام بیتل جدید (New Beetle) روانه بازار کرد. ظاهر این خودرو شباهت زیادی به نسخه اصلی فولکس واگن قورباغه ای داشت که فردیناند پورشه طراحی نموده بود، اما قیمت و میزان اسب بخار آن بسیار فراتر از نسخه اصلی بود. این خودرو به ویژه در آمریکا فروش زیادی داشت. در تابستان 2019 فراوری این مدل هم خاتمه یافت.

نه چندان محبوب

مدل بیتل جدید برخلاف موفقیتی که در بازار آمریکا کسب کرد، در آلمان نتوانست محبوبیت زیادی کسب کند. بیشتر خودرودوستان در آلمان ترجیح می دهند که با مدل قدیمی و بازسازی شده فولکس واگن قورباغه ای رانندگی نمایند. گذشته از آن قیمت نسبتا زیاد مدل بیتل سبب شد که این خودرو نتواند خریداران زیادی را در آلمان جذب کند.

خاتمه قطعی؟

اگر چه فراوری خودروی فولکس واگن مدل بیتل در ماه ژوئیه 2019 رسما خاتمه یافت، اما هنوز هم امکان بازگشت این قورباغه مدرن به خیابان ها وجود دارد. این نکته ای است که شرکت فولکس واگن در آمریکا اعلام نموده است. فولکس واگن میخواهد فعالیت های خود در بازار آمریکا را بر فراوری خودروهای برقی متمرکز کند.

گردهمایی دارندگان فولکس قورباغه ای در ایران

منبع: یک پزشک
انتشار: 15 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: fazenama.ir شناسه مطلب: 363

به "تاریخچه خودروی فولکس قورباغه ای به روایت تصویر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاریخچه خودروی فولکس قورباغه ای به روایت تصویر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید