برگزاری سومین همایش روزنامه نگاران دنیا اسلام علیه تروریسم

به گزارش مجله فازنما، گروه راهبردی روسیه-جهان اسلام زیر نظر رییس جمهوری تاتارستان سومین نشست بین المللی روزنامه نگاران کشورهای اسلامی را امروز (پنج شنبه) در مسکو برگزار کرد.

برگزاری سومین همایش روزنامه نگاران دنیا اسلام علیه تروریسم

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرنگاران، در این نشست با حضور حدود 40 نماینده از محافل خبری کشورهای اسلامی نظیر ایران، ترکیه، بحرین، مصر، لبنان، ازبکستان، آلبانی، الجزایر، بنگلادش، اندونزی، مغرب، امارات، سودان، تاجیکستان و کویت در مورد چشم انداز نقش رسانه ها و مبارزه با افراط گرایی و تروریسم بحث و گفتگو به عمل آمد.

میخائیل بوگدانف، معاون وزیر امور خارجه روسیه آغازگر این نشست بود که در سخنانش بر نقش رسانه و دیپلماسی دیجیتال در مبارزه با تروریسم تأکید کرد.

این نشست به ریاست بنیامین پوپوف، رییس مرکز گفت وگوی تمدن ها، وابسته به دانشگاه روابط بین الملل مسکو برگزار شده است.

در این نشست نمایندگان کشورهای مختلف به بیان دیدگاه های خود و کشورشان درباره افراط گرایی و راه های مقابله با آن پرداختند.

اکبر قاسمی، سفیر سابق در اوکراین و مصر و رئیس هیأت رسانه ای ایرانی شرکت نماینده در نشست رسانه های کشورهای مسلمان علیه افراط گرایی در مسکو شرکت کرد.

وی با اشاره به تحولات بین المللی ومنطقه ای اظهار داشت: پس از رخدادهایی همچون حمله موشکی به پایگاه الشعیرات که به بهانه حمله شیمیایی به منطقه خان شیخون انجام گرفت، ما در شرایط حساس بین المللی ومنطقه ای شاهد یک فاجعه بزرگ دیگر علیه مردم مظلوم سوریه و دستاوردهای صلح ناشی از فرایند آستانه و ژنو بودیم.

قاسمی اضافه کرد، آنچه تعجب افکار عمومی دنیا را برانگیخت، ناگهانی و غافلگیرنماینده بودن حمله موشکی آمریکا بدون داشتن زمینه و مقدمه حقوقی لازم، برای ایجاد شوک سنگین در دستاوردهای سیاسی شکل گرفته شده جهت تحمیل شرایط نامناسب و تغییر معادلات در بحران سوریه بوده است.

این کارشناس ارشد وزارت امورخارجه گفت: هوشیاری ایران، روسیه، و دولت سوریه با تاکید بر ضرورت تشکیل کمیته حقیقت یاب برای کشف مقصران واقعی انجام حمله شنیع شیمیایی به خان شیخون، مشت برنامه ریزان برای شکست فرایندهای صلح را باز کرد.

رئیس هیأت ایران با تبیین راهکارهای خود توضیح داد: در اینجا نکاتی چند را در چارچوب راهبردهای کلان جمهوری اسلامی ایران که مبازره علیه اعمال تروریستی به ویژه داعش را سرلوحه سیاست های اصلی خود می داند، ارائه می کنیم:

1- راه حل بحران سوریه فقط و فقط به وسیله سیاسی و فعال سازی سازوکارهای مذاکرات مسالمت آمیز قابل اجرا و عملی است و هر گونه کوشش برای خارج ساختن فرایند جاری به وسیله مکانیزم های ناگهانی مسلحانه موجب اتلاف امکانات جانی و اقتصادی مردم سوریه شده و غرق کردن همگان در دریای خونریزی و تخریب و فاجعه های گوناگون رابه همراه داشته و خواهد داشت.

2-رویکرد ایجاد شوک های یک سویه و انحراف آمیز نمی تواند نتیجه ای داشته باشد؛ جز خدمت و تقویت گروه های تروریستی وفرصت طلب تکفیری همچون داعش و جبهه النصره و دیگر گروه های با اسامی جدید که فقط درصدد ناامنی و اجرای سیاست مشکوک هستند و همچنین برای باج خواهی رهبران منفعت جوی خود، منافع مردم را نادیده گرفته و زیر پا می گذارند.

3- بحران سوریه با احترام به حاکمیت ملی و آرای مردم در حق معین سرنوشت سیاسی خود قابل حل است و سیاست های لجوجانه برای تحمیل رأی از بیرون به خواسته های مردم و القای یک سویه سفارش های کنشگران خارجی نهایتاً پیچیده تر ساختن بحران و همچنین افزایش هزینه ها و تحمیل خسارت ها به زیرساختارها و منابع انسانی سوریه را به همراه خواهد داشت.

4- ابتکار عمل مشترک جمهوری اسلامی و روسیه و سوریه و ترکیه باهدف تحکیم راه های سیاسی، گسترش آتش بس و تقویت بسترهای سازوکارهای اجرایی آن و افزایش روندهای تفاهم ملی بین مناطق و نواحی مختلف سوریه، مردم این کشور را در جهت پیشبرد اهداف مسالمت جویانه خویش یاری و مساعدت خواهد داد.

این کارشناس ارشد وزارت امور خارجه کشورمان در سرانجام به شرکت نمایندگان در نشست پیشنهاد داد، کارگروه ویژه و فعال تری از رسانه های کشورهای متشکل از روسیه و ایران و ترکیه و مصر و دیگر کشورهای علاقه مند تشکیل شده و اولین همایش رسانه ای در کنار کمیته های سیاسی و فنی فرآیند آتش بس و برقراری صلح در سوریه برگزار گردد.

وی اضافه کرد، اعضای این کارگروه می توانند به طور مستمر راهکارهای یاری موثر رسانه ای شامل اجرای نشست های سردبیران و تهیه گزارش های زنده از رخدادهای مربوط به پیشبرد آتش بس و یاری به صلح و آرامش و ایجاد رویه های همگون اطلاع رسانی و خبری را عملی نمایند.

در سرانجام پوپوف به عنوان رییس جلسه پس از شنیدن پیشنهادهای اعضا، در جمع بندی نهایی تأکید کرد که کمیته ای متشکل از روسیه، ایران و ترکیه به منظور برنامه ریزی و تمرکز در امور رسانه ای در راستای یاری به پیشبرد راهکار های سیاسی فرایند آستانه تشکیل گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 1 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: fazenama.ir شناسه مطلب: 90

به "برگزاری سومین همایش روزنامه نگاران دنیا اسلام علیه تروریسم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برگزاری سومین همایش روزنامه نگاران دنیا اسلام علیه تروریسم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید