ببینید ، از جولان لباس شخصی ها تا ردپای جن در جشنواره فیلم فجر (1)

به گزارش مجله فازنما، هر روز که به ایام برپایی جشنواره نزدیک تر می شویم مخاطبان سینما برای اطلاع از جزئیات فیلم، تماشای سکانس های مختلف و یا تیزر رسمی آثار لحظه شماری می نمایند که در ادامه بخش نخست این جزئیات و تیزر آثار از سوی گروه فرهنگی خبرنگاران منتشر شده است.

ببینید ، از جولان لباس شخصی ها تا ردپای جن در جشنواره فیلم فجر (1)

گروه فرهنگ و هنری خبرنگاران: عباس اسماعیل گل

سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر از 12 بهمن ماه تا 22 بهمن در سینماهای منتخب سراسر کشور با اکران 28 فیلم سینمایی در قالب رقابت در سودای سیمرغ و نگاه نو برگزار میگردد و هر روز که به ایام برپایی جشنواره نزدیک تر میشویم مخاطبان و علاقه مندان به سینما برای اطلاع از جزئیات فیلم، تماشای سکانس های مختلف و یا تیزر رسمی آثار لحظه شماری مینمایند، به همین بهانه گروه فرهنگی خبرنگاران در گزارشی ضمن معرفی اجمالی آثار برای نخستین بار به انتشار تیزر و یا بخش هایی از فیلم های سودای سیمرغ و نگاه اول جشنواره فیلم فجر دست زده است که در ادامه بخش نخست آن از نظرتان میگذرد:

امیرعباس ربیعی فیلمساز جوانی است بسیاری از دوستداران سینما او را به واسطه ساخت فیلم های کوتاه موفقی همچون ولد، بعدازظهر، ماهدرخانه وهمچنینفیلمداستانی میتینگ به خاطر می آورند، سال جاری با روایت قصه لباس شخصی که برشی از یک ماجرای واقعی در تاریخ معاصر است پا به بخش نگاه نو سی وهشتمین جشنواره فیلم فجر می گذارد. قصه ای که از یک سو به واسطه گره خوردن با اتفاقات سیاسی دهه 60 در ژانر سینمای سیاسی قرار می گیرد و از سوی دیگر به واسطه اینکه داستانی جاسوسی با فضایی معمایی دارد در شمار فیلم های جاسوسی-معمایی سینمای ایران دسته بندی می گردد.

لباس شخصی عنوان اولین ساخته سینمایی این فیلمساز جوان است که با حمایت سازمان هنری رسانه ای اوج فراوری می گردد و بعضی از کارشناسان سینما این اثر را از همین حالا یکی از مدعیان اصلی جوایز بخش نگاه نو سی وهشتمین جشنواره فیلم فجر می دانند.

داستان این فیلم برگرفته از یک واقعه تاریخی معاصر است و به ماجرای فعالیت های حزب توده در ایران گره خورده کهفضایی پرتعلیق و معمایی دارد و حاصل روایت قصه ای است که تا به امروز کمتر درباره آن صحبت شده است.

جاسوس های فراموش شده؛ این بهترین تعبیر درباره اعضای حزب توده است؛ سازمانی که در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی با سواستفاده از آزادی فراهم شده به واسطه استقرار جمهوری اسلامی در ایران تبدیل به ابزار جاسوسی سازمان های جاسوسی خارجی به ویژه شوروی شدند. لباس شخصی که قصه اش به ماجرای فعالیت های حزب توده گره خورده در قالب یک درام معمایی و جاسوسی نگاهی هم به فعالیت های جاسوسی این سازمان در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی دارد. قصه ای که با وجود اهمیت کمتر در میان کتاب ها و مستند ها و سایر نمایشی به آن ها پرداخته شده است.

استفاده کردن از بازیگران ناشناخته و تئاتری نکته دقیقی است که در این فیلم به آن توجه شده تا به جای استفاده از ظرفیت حضور چهره های مطرح سینمایی از بازیگران پرقدرت تئاتر برای ارائه تصویری باورپذیرتر از شخصیت های پیچیده این قصه استفاده گردد. آدم هایی همچون نورالدینکیانوری که سال ها در راس سازمانی قرار داشتند که ابزار جاسوسی کمونیست ها در ایران بود.

لباس شخصی علاوه بر اینکه روایتگر گوشه ای تاریک از تاریخ معاصر ایران برای مخاطبان سینما است؛ آغازی برای کوشش مجدد سینمای ایران برای آزمودن بخت خود در ژانر های متفاوت سینمایی است؛ ژانر هایی که حالا سال هاست زیربار انبوه کمدی های زرد و ملودرام های اجتماعی مدفون شده اند.

بهمن ارک و بهرام ارک دو برادر تبریزی هستند که تا به امروز کارگردانی چند فیلم ویدئویی، مستند و کوتاه را در کارنامه خود دارند که سال جاری این دو برادر با فیلم سینمایی پوست به عنوان نخستین اثر بلند سینمایی شان آماده حضور در بخش نگاه نو(فیلم اولی) جشنواره فیلم فجر میشوند.

بنا بر این گزارش این فیلم که عنوان نخستین فیلم بلند سینمایی به زبان آذری سینمای ایران با خود یدک میکشد، طبق شنیده ها با موضوعی جنجالی پا به جشنواره فیلم فجر میگذارد و قرار است پای جن و از ما بهترون را به سینمای ایران بکشانند.

لازم به ذکر است، فیلم کوتاه حیوان محصول 1396 به کارگردانی این دو برادر، جوایز متعدد جهانی و ملی ایران از جمله جایزه سینه فونداسیون فستیوال کن و سیمرغ بلورین جشنواره فجر را از آن خود نموده است.

فیلم سینماییپوست در حالی مهیای حضور در سی وهشتمین جشنواره فیلم فجر آماده می گردد که به تازگی عکسی عجیب از پشت صحنه آن منتشر شده است.

این فیلم که به تهیه نمایندگی محمدرضا مصباح در دو بخش نگاه نو و سودای سیمرغ جشنواره ملی فیلم فجر حضور دارد، روز گذشته با انتشار عکسی عجیب از پشت صحنه فیلم خبر ساز شد که بلافاصله تعیین شد این عکس نشانگر شخصیت جن فیلم دلهره آور پوست است.

موضوع فیلم پوست عشق، جادو و خرافه پرستی است و درباره خانواده ای شامل یک مادر و پسر است که زندگی آن ها به دلیلی دچار مشکل می گردد.

در فیلم پوست بازیگران شناخته شده و سلبریتی حضور ندارند و با نظر کارگردانان آن، از بازیگران تبریزی استفاده شده است.

فیلم سینمایی آن شب به کارگردانی کوروش آهاری و بازی شهاب حسینی روز سه شنبه 15 بهمن ماه در سانس اول برای اهالی رسانه در سینما پردیس ملت اکران می گردد.

شنیده می گردد این فیلم با موضوع معمایی و رمزآلود در ژانر ترس فراوری شده است و تنها فیلم جشنواره سال جاری در این ژانر است.

داستان آن شب درباره یک زوج ایرانی در آمریکاست که در یک هتل محبوس شده اند در حالی که نیرو های بیگانه ای آن ها را وادار می نمایند که با راز هایی که از هم پنهان نموده اند روبه رو شوند.

از عوامل اصلی پروژه هم می توان به موارد زیر اشاره نمود: نویسندگان: میلاد جرموز و کوروش آهاری، مجری طرح: محسن درمنش و شریل استارولاکیس مدیر فیلم برداری: مازیار مکانی، طراح صحنه: جنیفر دهقان، طراح لباس: مریم استوار، مدیر فراوری: مایکل زمپینو، طراح گریم: بابک اسکندری، مدیر صدا برداری: ارمین کارباف، مدیر برنامه ریزی و دستیار اول کارگردان: محمد مطلق، منشی صحنه: ژولیت نیکوغاسیان.

شهاب حسینی که این روز ها نامش با فیلم سینمایی مست عشق حسن فتحی گره خورده و از سویی دیگر با بیانیه اش در مورد مخالفت با تحریم جشنواره فیلم فجر حسابی خبرساز شده در آن شب به ایفای نقش پرداخته و اساساً فیلم در آمریکا جلوی دوربین رفته است و دو تهیه نماینده خارجی هم دارد، اما این روز ها با نام محمد درمنش به ماراتن فجر پا گذاشته است.

در این فیلم بازیگرانی، چون شهاب حسینی، امیرعلی حسینی، آرمین مهر، گلبرگ خاوری، علی کوششی و بازیگر خردسال لی لی ویکی، جرج مگوایر، الستر لیتم، مایکل گرم و جیا مو را حضور دارند.

این چهارمین همکاری مشترک برادران محمودی در سینمای ایران در مقام تهیه نماینده و کارگردان است. نوید و جمشید محمودی پیش از این فیلم های چند متر مکعب عشق، رفتن و شکستن همزمان بیست استخوان را با موضوع مسائل و مصائب مهاجران افغانستانی در ایران کارگردانی نموده بودند.

مردن در آب مطهر هم فیلمی دیگر در ادامه دغدغه های این دو برادر فیلمساز مهاجر است که قطعاً می تواند زنجیره توفیقات آن ها در جشنواره های سینمایی داخل و خارج از کشور را تکمیل کند.

علی خشنود، ندا جبرائیلی، متین حیدرنیا، صدف عسگری و سوگل خلیق علیرضا آرا، امیررضا رنجبران، خیام وقار، پیمان مقدمی، مهتاب جعفری، فرید اسحاقی، فاطمه شکری، محیا رضایی، فاطمه میرزایی و علیرضا مهران بازیگران این فیلم هستند.

عاشقانه تازه برادران محمودی قصه چند جوان مهاجر افغان را روایت می نماید که قصد رفتن به اروپا را دارند.

در خلاصه داستان فیلم آمده است: رونا: حامد، از دریا نترسی یا، از هر چی بترسی بلای جونت میشه، حامد: نمی ترسم..

ادامه دارد...

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 19 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: fazenama.ir شناسه مطلب: 135

به "ببینید ، از جولان لباس شخصی ها تا ردپای جن در جشنواره فیلم فجر (1)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ببینید ، از جولان لباس شخصی ها تا ردپای جن در جشنواره فیلم فجر (1)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید