اگر گواتر دارید، کلم قمری نخورید

به گزارش مجله فازنما، کلم قمری یکی از اعضای معروف و تاریخی این خانواده است که از نوعی کلم با نام علمی oleracea L.vargongqlodes Brassica به دست می آید. کلم قمری شامل یک بخش غده ای زیرزمینی سبزرنگ و دم برگ های ضخیم به رنگ های سفید، سبز و بنفش است. این نوع کلم، طعم تندی دارد و مزه آن ترکیبی از مزه های کلم پیچ، تربچه و شلغم و از نظر

اگر گواتر دارید، کلم قمری نخورید

اگر گواتر دارید، کلم قمری نخورید

نویسنده: دکتر غلامرضا امین*

کلم، سبزی ای است که انواع مختلفی دارد؛ گل کلم، کلم بروکلی، کلم پیچ، کلم سفید، کلم قرمز، کلم قمری و...

کلم قمری یکی از اعضای معروف و تاریخی این خانواده است که از نوعی کلم با نام علمی oleracea L.vargongqlodes Brassica به دست می آید. کلم قمری شامل یک بخش غده ای زیرزمینی سبزرنگ و دم برگ های ضخیم به رنگ های سفید، سبز و بنفش است. این نوع کلم، طعم تندی دارد و مزه آن ترکیبی از مزه های کلم پیچ، تربچه و شلغم و از نظر ارزش غذایی هم حاوی کلسیم، آهن، کربوهیدرات (قند) و ویتامین C است. به دلیل دارا بودن ترکیبات سولفوره موجود در آن به صورت خوراکی برای برطرف انگل های روده ای و به صورت موضعی برای برطرف شوره سر کاربرد دارد. برگ آن هم برای درمان زخم ها و پخته شده بخش غده ای آن برای برطرف اخلاط فاسد، عرق زیاد، درمان سرفه کهنه و درد کمر و زانو موثر است. به علاوه، می توان از برگ تازه کلم قمری برای درمان کم خونی، امراض کبد، یرقان و برطرف اسهال استفاده کرد.

برترین روش مصرف کلم قمری به صورت پخته شده و مصرف تازه برگ های آن است. بعلاوه می توان از ترکیب آب کلم قمری که به همراه آب دیگر میوه جات یا سبزیجات طعم خوبی دارد، استفاده کرد.

به اسم یک سبزی خوراکی، کلم قمری قابل استفاده برای تمامی افراد است اما همان طور که حد اعتدال را در خوردن تمامی موادغذایی رعایت می کنید، بهتر است درخصوص این سبزی هم زیاده روی نکنید؛ چرا که مصرف بیش از مقدار آن باعث ایجاد نفخ می گردد. لازم به یادآوری است که مبتلایان به گواتر، بواسیر یا حساسیت و خارش بدن، باید از خوردن کلم قمری پرهیز نمایند.

پی نوشت ها :

* متخصص فارماکوگنوزی

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 2 مهر 1400 بروزرسانی: 2 مهر 1400 گردآورنده: fazenama.ir شناسه مطلب: 1208

به "اگر گواتر دارید، کلم قمری نخورید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اگر گواتر دارید، کلم قمری نخورید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید