8 علامت کمبود ویتامین D در بدن

به گزارش مجله فازنما، ویتامین D یک ویتامین بسیار مهم است که نقش های بسیار مهم و تأثیرات قدرتمندی در چندین فرایند حیاتی در سراسر بدن شما دارد.

8 علامت کمبود ویتامین D در بدن

بر خلاف سایر ویتامین ها، عملکرد ویتامین D مانند هورمون ها می باشد و تک تک سلول های بدن شما دارای گیرنده ای برای دریافت ویتامین D هستند. با ما در قسمت دانستنی از مجله اینتزنتی خبرنگاران همراه باشید تا علائم کمبود ویتامین D در بدن را بشناسید و از آن پیشگیری کنید.

وقتی پوست شما در معرض نور خورشید قرار می گیرد، بدن شما این ویتامین مهم را با مصرف کلسترول تولید می کند. ویتامین D همچنین در بعضی از غذاها مانند ماهی های چرب و لبنیات غنی شده نیز یافت می شود، اگرچه باید این نکته را خاطر نشان کرد که دریافت مقادیر مناسب این ویتامین از رژیم غذایی بسیار سخت است.

میزان مصرف توصیه شده روزانه (RDI) معمولاً چیزی در حدود 400-800 IUs است، اما بسکمک از متخصصان می گویند شما باید حتی بیشتر از این میزان مصرف کنید. کمبود ویتامین دی بسیار شایع است. تخمین زده می شود که حدود 1 میلیارد نفر در سراسر جهان به میزان کافی ویتامین D دریافت نمی کنند.

یک تحقیق و مطالعه اجرا شده در سال 2011، نشادن داده است که در حدود 41.6٪ از بزرگسالان در ایالات متحده دچار کمبود این ویتامین هستند. این تعداد در اسپانیایی ها به 69.2 درصد و در آفریقایی آمریکایی ها 82.1 درصد گزارش شده است.

7 عامل رایج که باعث بروز خطر کمبود ویتامین D می شود نوشته شده است:

داشتن پوست تیره

کهولت سن

داشتن اضافه وزن یا چاقی

مصرف کم ماهی یا لبنیات

زندگی کردن در مناطقی که دور از خط استوا هستند و در طول سال آفتاب کمی وجود دارد.

استفادهٔ مداوم و همیشگی از کرم ضد آفتاب هنگام بیرون رفتن از خانه

ماندن در خانه و بیرون نرفتن برای مدت طولانیاحتمال بوجود آمدن کمبود این ویتامین در افرادی که در نزدیکی خط استوا زندگی می کنند و به صورت طولانی مدت در معرض آفتاب قرار می گیرند، بسیار کم است، زیرا پوست آنها به میزان کافی ویتامین D برای تأمین نیاز بدن خود تولید می کند.

بیشتر مردم متوجه نیستند که بدنشان دچار کمبود ویتامین D شده است، زیرا علائم این کمبود معمولاً شدید نیست. شما ممکن است آن ها را به راحتی تشخیص ندهید، حتی اگر آن ها تأثیر منفی قابل توجهی بر کیفیت زندگی شما داشته باشند.

بیشتر بخوانید: عوارض کمبود سلنیوم در بدن!

8 علامت که نشانهٔ کمبود ویتامین D در بدن است:

1. مبتلا شدن بیش از میزانٔ معمول به بیماری و عفونت

یکی از مهمترین نقش هایی ویتامین D در بدن شما، تقویت سیستم ایمنی بدن است تا بدن بتواند با ویروس ها و باکتری هایی که عامل مبتلا شدن به انواع بیماری ها هستند، مقابله کنید.

این ویتامین به طور مستقیم بر روی سلول هایی که مسئول مبارزه با عفونت ها در بدن شما هستند، اثر می گذارد. اگر معمولاً بیمار شوید، به ویژه بیماری هایی نظیر سرماخوردگی یا آنفولانزا، کمبود ویتامین D ممکن است یکی از عوامل اصلی این حالت در شما باشد.

نتایج حاصل از چندین مطالعه بزرگ تجربی نشان می دهد که کمبود ویتامین D احتمال مبتلا شدن به عفونت های دستگاه تنفسی مانند سرماخوردگی، برونشیت و ذات الریه را تا حدودی افزایش می دهد. همچنین نتایج تعدادی از مطالعه ها و آزمایش های اجرا شده در این زمینه نشان داده اند که مصرف مکمل های دارای ویتامین D با میزان حدبیشتر 4000 IUs در روز ممکن است خطر مبتلا شدن به عفونت های دستگاه تنفسی را تا حدود زیادی کاهش دهد.

در یک مطالعه بر روی افرادی که به COPD یا همان اختلال مزمن انسدادی ریه مبتلا بودند، نشان داده شد که افرادی که به شدت دچار کمبود از نظر ویتامین D بودند، پس از مصرف یک دوره مکمل حاوی ویتامین دی با میزان بالا برای مدت یک سال، بهبود نسبتاً قابل توجهی را تجربه کردند.

خلاصه: ویتامین D نقش بسیار مهمی در عملکرد سیستم ایمنی بدن ایفا می کند. یکی از شایع ترین علائم کمبود این ویتامین در بدن، افزایش خطر ابتلا به بیماری یا عفونت است.

2. خستگی و ضعف

احساس خستگی و ضعف در افراد می تواند دلایل بسکمک داشته باشد و کمبود ویتامین D می تواند یکی از اصلی ترین آن ها باشد.

متأسفانه، این عامل اغلب به عنوان یک دلیل احتمالی برای عارضه احساس خستگی شدید نادیده گرفته می شود.مطالعه های موردی نشان داده اند که پایین بودن شدید میزان ویتامین D خون می تواند تا حدود زیادی باعث بوجود آمدن عارضهٔ خستگی در افراد شود که ممکن است تأثیرات منفی شدیدی بر کیفیت زندگی آن ها بگذارد.

در یک مورد بررسی شده که یک زن که از خستگی مزمن روزانه و سردرد شکایت داشت، بعد از انجام آزمایش ها معین شد که میزان ویتامین D خون فقط 5.9 نانوگرم در میلی لیتر است. این بسیار کمتر از حالت نرمال است، زیرا هر میزانی از ویتامین D کمتر از 20 نانوگرم در میلی لیتر خون، کمبود در نظر گرفته می شود.

هنگامی که این خانوم شروع به مصرف روزانهٔ مکمل ویتامین D کرد، سطح ویتامین D بدن او به 39 نانوگرم در میلی لیتر افزایش یافت و علائمی که این خانوم از آن ها شکایت داشت تا حدود بسیار زیادی رفع شد. با این حال، حتی کمبود بسیار جزئی سطح ویتامین D خون هم می تواند تأثیرات منفی بر میزان انرژی بدن شما بگذارد.

یک مطالعه تجربی بزرگ، به بررسی رابطه بین میزان ویتامین D موجود در خون و میزان ابتلا به خستگی در زنان جوان پرداخت. نتایج به دست آمده از این مطالعه و تحقیق نشان داد که زنان که میزان ویتامین D خونشان تا حدودی پایین تر از 20 نانوگرم در میلی لیتر یا زنانی که سطح ویتامین D خون آن ها بین 20 تا 29 نانوگرم در میلی لیتر است به احتمال بالا بسیار بیشتر نسبت به زنانی که سطح این ویتامین در خون آنها بیش از 30 نانوگرم در میلی لیتر است از خستگی زیاد شکایت دارند.

نتایج به دست آمده از یک مطالعه تجربی اجرا شدهٔ دیگر بر روی عده ای از پرستاران زن، نشان داده است که ارتباط مستقیم و غیر قابل انکاری بین پایین بودن سطح ویتامین D خون و بروز خستگی گزارش شده از این زنان وجود دارد. علاوه بر این، دانشمندان و پزشکان دریافتند که 89 ٪ پرستاران دچار کمبود این ویتامین در بدن خود بودند.

خلاصه: احساس خستگی مفرط و ضعف می تواند از نشانه های کمبود ویتامین D در بدن باشد. مصرف مکمل های حاوی این ویتامین ممکن است به بهبود و افزایش سطح انرژی افراد تا حدود زیادی کمک کند.

بیشتر بخوانید: 7 نشانه کمبود منیزیم را بشناسیم

3. استخوان درد و درد کمر

ویتامین D به چندین روش می تواند به حفظ سلامت استخوان های بدن شما کمک کند. اول اینکه، جذب کلسیم از طریق بدن را تا حدود زیادی افزایش می دهد.

بروز درد در استخوان ها و همچنین ناحیهٔ کمر می تواند نشانهٔ کم شدن سطح ویتامین D در خون به میزان پایین تر از حد نرمال باشد.

نتایج به دست آمده از مطالعه های بزرگ تجربی، نشان داده اند که بین کمبود این ویتامین در بدن و بوجود آمدن دردهایی مزمن در ناحیهٔ کمر تا حدودی ارتباط وجود دارد. در یک مطالعه و آزمایش که بر روی تعداد زیادی از افراد انجام گرفته ارتباط بین کمبود ویتامین D و بوجود آمدن کمردرد در بین بیش از 9000 زن مسن بررسی شده است.

دانشمندان و پزشکان متوجه شدند که افرادی که دچار کمبود این ویتامین در بدنشان هستند، احتمالاً بوجود آمدن کمر درد در آن ها بسیار بیشتر از سایرین است. از جمله دردهای شدید کمر که باعث بوجود آمدن مسائل و اختلالات فراوانی در فعالیتهای روزمره آن ها می شود. در یک مطالعه کنترل شده، افراد مبتلا به کمبود ویتامین D تقریباً دو برابر بیشتر از افرادی که میزان ویتامین D خون آن ها در محدوده طبیعی بود، درد استخوان در پاها، دنده ها یا مفاصل خود را تجربه می کنند.

خلاصه: سطح ویتامین D خون پایین می تواند یکی از عامل ها یا عامل اصلی ایجاد درد در استخوان و کمردرد باشد.

4. افسردگی

بوجود آمدن بعضی از احساسات مربوط به بیماری افسردگی نیز ممکن است از نشانه های کمبود ویتامین D باشد. با بررسی بعضی از مطالعه ها و آزمایش های اجرا شده در همین زمینه، محققان متوجه شدند که کمبود ویتامین D، به ویژه در بزرگسالان مسن می تواند تا حدودی باعث بوجود آمدن افسردگی شود.

در نتایج حاصل شده از یک تجزیه و تحلیل علمی، نشان داده شد که در حدود 65 درصد از مطالعه ها و تجربی و آزمایش ها رابطهٔ شفافی بین کمبود میزان ویتامین D خون و افسردگی را مشاهده کردند.

اما از سوی دیگر، بسکمک از آزمایش های کنترل شده، که اعتبار علمی بیشتری نسبت به مطالعه های تجربی دارند، ارتباطی بین این دو یعنی کمبود ویتامین D خون و بروز احساسات مربوط به بیماری افسردگی را نشان ندادند. با این حال، دانشمندان و پزشکانی که مطالعه ها و آزمایش های اجرا شده را بررسی کرده اند، گفته اند که میزان ویتامین D استفاده شده در مطالعه های کنترل شده در بیشتر موارد بسیار کم بوده است.

علاوه بر این، آن ها مشاهده کردند که زمان بعضی ازاین مطالعه های کنترل شده ممکن است به میزان لازم نبوده است تا تأثیر مصرف مکمل ها بر احساسات افراد در آن ها دیده شود.

بعضی از مطالعه های کنترل شده نیز تا حدود زیادی نشان داده اند که مصرف مکمل های دارای میزانهای مناسب از ویتامین D از طریق افرادی که به کمبود این ویتامین مبتلا بودند، به بهتر شدن و درمان حالات مربوط به افسردگی در آن ها کمک می کند، از جمله افسردگی فصلی که در ماه های سرد سال رخ به دلیل نبود نور کافی رخ می دهد.

خلاصه: بروز حالت افسردگی می تواند به دلیل کمبود میزان ویتامین D خون افراد باشد و بعضی از مطالعه ها نشان داده اند که استفاده از مکمل های دارای این ویتامین می توان تا حدود زیادی باعث بهبود احساسات در افراد شود.

5. کند شدن سرعت بهبودی زخم

کم شدن سرعت بهبودی زخم ها و جراحت ها در بدن مثلاً بعد از عمل یا جراحت ممکن است نشانه ای از کمبود ویتامین D در بدن شما باشد.

نتایج: حاصل از یک مطالعهٔ آزمایشگاهی، معین کرده است که وجود این ویتامین در بدن باعث افزایش تولید ترکیباتی می شود که برای تولید پوست نو و نوسازی پوست به عنوان بخشی از فرایند بهبود زخم بسیار مهم هستند. همچنین نتایج به دست آمده از یک مطالعه اجرا شده بر روی افرادی که جراحی دندان انجام داده اند نشان داد که کمبود ویتامین D تا حدود زیادی بهبودی جراحات را با مسائل فراوان رو به رو می کند.

همچنین به تا حدودی به اثبات رسیده است که نقش ویتامین D در کنترل التهاب و مبارزه با عفونت برای بهبودی مناسب و کامل از اهمیت فراوان برخوردار است. در یک تحلیل، بیماران دیابتی که مبتلا به عفونت در ناحیهٔ پاهایشان بودند مورد بررسی قرار گرفت

به نظر می رسد افرادی که دچار کمبود شدید ویتامین D هستند، میزانی بیشتری در معرض علائم التهابی هستند که می تواند فرایند بهبودی و درمان آن ها را تا حدودی به خطر بیندازد.

متأسفانه در مورد تأثیر مکمل های ویتامین D در بهبود زخم های این افراد مبتلا به بیماری دیابت که همزامان از کمبود ویتامین D نیز رنج می برند، تا کنون تحقیقات بسیا کمی انجام گرفته است.

با این حال، نتایج به دست آمده از یک مطالعه در این زمینه نشان داده است که هنگامی که به بیماران مبتلا به کمبود ویتامین D که دارای زخم پای دیابتی هستند، مکمل های دارای میزانهای مناسبی از ویتامین D داده می شود، میزان زخم به طور میانه تا حدود 28 ٪ کاهش می یابد.

خلاصه: کم بودن میزان ویتامین D خون بدن افراد ممکن است باعث بوجود آمدن فرایند بهبودی بسیار ضعیف و نامناسب پس از انجام جراحی، آسیب دیدگی یا مبتلا شدن به عفونت شود.

بیشتر بخوانید: کمبود منگنز چیست و چگونه متوجه کمبود منگنز در بدنمان بشویم؟

6. از دست دادن استخوان

ویتامین D نقش مهمی در جذب کلسیم و فرایند استخوان سازی دارد. بسکمک از افراد مسن که به بیماری های مربوط به استخوان مانند پوکی استخوان مبتلا هستند معتقدند که نیاز به مصرف کلسیم بیشتری دارند. با این حال، آن ها ممکن است دچارکمبود ویتامین D نیز باشند.

کم شدن چگالی مواد معدنی استخوان می تواند تا حدودی نشانگر این واقعیت باشد که استخوانهای شما کلسیم و سایر مواد معدنی را از دست داده اند. این افراد به خصوص خانوم های مسن بیشتر در معرض خطر شکستگی استخوان ها قرار دارند.

در یک مطالعه بزرگ تجربی بر روی تعداد بیش از 1100 زن میانسال، در دوران یائسگی یا بعد از دوران یائسگی، دانشمندان توانسته اند ارتباط مستقیمی را بین کمبود میزان ویتامین D بدن و مبتلا شدن به بیماری ها به دلیل کم شدن تراکم مواد معدنی در استخوان، مشاهده کنند.

با این حال، یک مطالعه کنترل شده نشان داد که زنانی که تا حدودی دچار کمبود ویتامین D در بدنشان بودند در هنگام مصرف مکمل های حاوی این ویتامین با میزانهای بالا، حتی اگر میزان ویتامین D در خون آنها بهبود یافته باشد، هیچ گونه بهبودی و افزایشی در میزان تراکم مواد معدنی استخوان هایشان بوجود نمی آید.

حتی بدون در نظر گرفتن این که نتایج این مطالعه ها و آزمایش ها چه باشند، مصرف کافی ویتامین D و حفظ میزان متعادل این ویتامین در خون می تواند یک راهکار و روش مناسب برای محافظت کردن از توده استخوانی و کم تر شدن خطر شکستگی استخوان باشد.

خلاصه: کاهش چگالی مواد معدنی در استخوان ها ممکن است نشانه ای از کمبود ویتامین D در بدن باشد. دریافت میزان کافی از این ویتامین برای حفظ توده استخوانی با افزایش سن بسیار حائز اهمیت است.

7. ریزش مو

ریزش مو در بسکمک از موارد به استرس نسبت داده می شود که مطمئناً یک دلیل شایع و رایج این پدیده است. با این حال، هنگامی که ریزش مو شدید باشد، ممکن است این مشکل یکی از علائم مبتلا شدن به بیماری یا کمبود مواد مورد نیاز در بدن باشد.

ریزش مو در خانم ها می تواند از نشانه های کم شدن سطح ویتامین D خون باشد، هرچند تا به امروز مطالعه ها و آزمایش های بسیار کمی در این مورد انجام گرفته است.

آلوپسی آره اتا یا طاسی منطقه ای یک نوع بیماری خود ایمنی است که با ریزش شدید مو در ناحیه سر و دیگر قسمت های بدن شناخته می شود. این بیماری با بیماری نرمی استخوان همراه است، که این یک بیماری است که به دلیل کمبود ویتامین D در بچه ها باعث ایجاد نرمی در استخوان های بچه ها می شود.

کمبود ویتامین D در بدن ممکن است منجر به مبتلا شدن به آلوپسی آره آتا همراه شود و یک عامل خطر برای بروز این بیماری به شمار میرود. یک مطالعه بر روی افراد مبتلا به آلوپسی آره آتا نشان داد که پایین آمدن سطح ویتامین D خون می تواند باعث بوجود آمدن ریزش شدید مو شود.

در یک مطالعه و آزمایش موردی، کاربرد موضعی شکل مصنوعی ویتامین D برای درمان ریزش مو در یک پسر جوان با نقص در گیرنده های این ویتامین انجام شد که موفقیت آمیز بود.

بسکمک از غذاها و مواد مغذی دیگر نیز می توانند سلامت موهای شما را تحت تأثیر قرار دهند. بنابر این بهتر است از رژیم ها غذایی متنوع که غذاهای متنوع و مختلف را در بر می گیرد به صورت روزانه استفاده کنید.

خلاصه: ریزش مو در الگوهای ریزش موی زنانه یا در هنگام مبتلا شدن به بیماری خود ایمنی آلوپسی آره آتا می تواند نشانه ای از وجود کمبود در سطح ویتامین D خون افراد باشد.

8. بوجود آمدن بعضی دردهای عضلانی

علل درد ماهیچه ها معمولاً معین نیست. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد کمبود ویتامین D می تواند یک دلیل احتمالی بروز بعضی از دردهای عضلانی در بچه ها و بزرگسالان باشد.

در یک مطالعه، نشان داده شد که حدود 71٪ از افراد مبتلا به دردهای مزمن عضلانی، دچار کمبود ویتامین D در بدن خود بودند. گیرنده های ویتامین D در سلول های عصبی به نام nociceptors وجود دارد که احساس درد را منتقل می کنند.

بررسی نتایج یک مطالعهٔ اجرا شده بر روی تعداد از موش های آزمایشگاهی نشان داد که کمبود ویتامین D در بدن می تواند منجر به درد و حساسیت ناشی از تحریک nociceptors در ماهیچه ها شود.

چند مطالعه نشان داده اند که مصرف مکمل های ویتامین D با میزان بالا قادر است انواع مختلفی از دردها را در افرادی که از کمبود این ویتامین در بدنشان رنج می برند، تا حدودی تسکین دهد. نتایج یک مطالعه و آزمایش بر روی تعداد 120 کودک که مبتلا به کمبود ویتامین D بودند و دچار دردهای ناشی از رشد هم بودند، نشان داد که یک بار مصرف مکمل های حاوی ویتامین D به طور میانه 57 ٪ از درد را کاهش می دهد

خلاصه: نشان داده شده است که بین بوجود آمدن دردهای مزمن و پایین بودن سطح ویتامین D خون رابطهٔ معینی وجود دارد، که ممکن است به دلیل واکش های بین ویتامین و سلول های عصبی تشخیص دهندهٔ دهنده درد باشد.

بیشتر بخوانید: 8 واقعیت مهم درباره کلسیم، از خواص و ضررهای کلسیم چقدر میدانید؟

چکیدهٔ مقاله:

کمبود ویتامین D در نقاط مختلف جهان بسیار شایع است ولی بیشتر مردم از آن آگاهی ندارند. دلیل این امر این است که علائم کمبود ویتامین D بیشتر مواقع ظریف و عمومی هستند، به این معنی که تشخیص این که آیا این علائم ناشی از کمبود ویتامین D هستند یا چیز دیگری، سخت است.

اگر فکر می کنید ممکن است کمبود ویتامین D داشته باشید، مهم است که با پزشک یا مشاور سلامتی خود صحبت کنید و آزمایش ها معین سطح میزان ویتامین D خون خود را انجام دهید. خوشبختانه، کمبود ویتامین D معمولاً قابل رفع شدن است.

شما هم می توانید در معرض آفتاب قرار بگیرید، بیشتر غذاهای سرشار از ویتامین D مانند ماهی یا لبنیات غنی شده با ویتامین D را میل کنید. همچنین می توانید انواع مکمل های ویتامین D را مصرف کنید. رفع کمبود ویتامین D ساده و آسان است و می تواند فواید بزرگی برای سلامتی شما داشته باشد.

منبع: www.healthline.com

منبع: اُکالا
انتشار: 7 دی 1400 بروزرسانی: 7 دی 1400 گردآورنده: fazenama.ir شناسه مطلب: 1308

به "8 علامت کمبود ویتامین D در بدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8 علامت کمبود ویتامین D در بدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید