نقاط ضعف صنعت گردشگری ایران چیست؟

به گزارش مجله فازنما، در حالی که صنعت گردشگری در بسیاری از کشورهای کمتر پیشرفته باعث ریشه کن شدن فقر می شود، چرا ایران با جاذبه های فراوانش، گردشگری فقیری دارد؟

نقاط ضعف صنعت گردشگری ایران چیست؟

شاید جالب باشد بدانید کشور ترکیه که در دهه 90 میلادی در بحران شدید مالی قرار داشت و یکی از فقیرترین کشورهای منطقه به شمار می رفت، توانست از طریق توسعه توریستی و جذب توریست به یکی از پیروز ترین کشورها در این زمینه تبدیل شود و از این طریق سالانه میلیاردها دلار کسب درآمد کند. اما کشور ایران که از نظر جاذبه های توریستی جزو 10 کشور برتر دنیا حساب می شود، حتی در خاورمیانه هم در رتبه های پایین قرار داشته و و ضعیت مناسبی ندارد.

علت این امر از دو مشکل عمده در صنعت توریستی سرچشمه می گیرد:

1. کمبود امکانات رفاهی برای توریستان خارجی

شرایط نامناسب رفاهی و توریستی کافی است تا توریستان خارجی ایران را در برنامه سفرهای خود قرار ندهند. امکانات ساده ای مانند خدمات حمل و نقل سریع بین شهری، امکانات فرودگاهی، امکانات اقامتی با کیفیت مناسب، سرویس های مالی و بانکی و عدم وجود سرویس بهداشتی فرنگی از جمله مواردی هستند که ایران را از جذب توریستان خارجی دور نگاه می دارند. به عنوان مثال 3 شهر توریست پذیر ایران یعنی اصفهان، شیراز و یزد نه تنها از طریق راه آهن به هم متصل نبوده، بلکه در جهت جاده ای نیز دارای سرویس بهداشتی فرنگی نیستند.

2. موانع سیاسی-اجتماعی

در حال حاضر کشور ایران در رسانه های خارج از کشور چهره خوبی نداشته و تصر غالب از ایران کشوری نا امن و دارای ریسک جهت سفر است. از طرفی دیگر عدم ارائه خدمات بانکی با کارت های بین المللی و سختی تهیه ویزای ایران از جمله مواردی هستند که به صنعت توریستی لطمه وارد می کنند.

شاید بهتر باشد در شرایطی که در تحریم های همه جانبه به سر می بریم، با کمی تامل و برنامه ریزی برای پیشبرد این عرصه مانند توسعه فرودگاه های بین المللی کشور، ارائه ویزای فرودگاهی، ساخت هتل هایی با استاندارد دنیای با منوی غذاهای متنوع و توسعه حمل و نقل بین شهری، به اقتصاد کشورمان کمک کنیم.

منبع: کجارو / fluentin3months.com / fa.shafaqna.com
انتشار: 21 اسفند 1400 بروزرسانی: 21 اسفند 1400 گردآورنده: fazenama.ir شناسه مطلب: 1389

به "نقاط ضعف صنعت گردشگری ایران چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقاط ضعف صنعت گردشگری ایران چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید