درخواست شورای امنیت برای سرانجام جنگ در اتیوپی و شروع مذاکرات همه جانبه

به گزارش مجله فازنما، شورای امنیت سازمان ملل خواهان توقف درگیری ها در اتیوپی و ایجاد شرایط برای شروع گفتگوی همه جانبه بین طرف های مختلف شد.

درخواست شورای امنیت برای سرانجام جنگ در اتیوپی و شروع مذاکرات همه جانبه

بعه نقل از رویترز، شورای امنیت به اتفاق آرا با صدور بیانیه ای نگرانی عمیق خود را در خصوص توسعه و تشدید درگیری های نظامی در شمال اتیوپی و تأثیر درگیری بر شرایط انسانی در این کشور، ثبات آن و بعلاوه منطقه ها وسیع تر (اطراف آن) ابراز کرد.

در این بیانیه از همه طرف های درگیر در اتیوپی خواسته شده که از اظهارات نفرت انگیز و تحریک به خشونت و تفرقه خودداری نمایند.

اعضای شورای امنیت بعلاوه بر حمایت خود از نقش سازمان ملل و اتحادیه آفریقا در حل این مناقشه تاکید و بر تعهد قوی خود به حاکمیت، استقلال سیاسی، تمامیت ارضی و وحدت اتیوپی تاکید نمودند.

فرحان حق، معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل به خبرنگاران گفت: گوترش مایل است موضع واحد همه اعضای شورا در خصوص بحران اتیوپی را ببیند.

در همین زمینه، مجله آمریکایی فارن پالیسی به نقل از منابع خصوصی نوشت: واشنگتن تیمی را برای نظارت بر خروج بعضی از کارمندان سفارت خود در آدیس آبابا تشکیل داده است.

روز پنجشنبه، مجلس اتیوپی اعمال شرایط فوق العاده در سراسر کشور را دو روز پس از اعلام دولت، در نتیجه پیشروی نیروهای جبهه خلق آزادسازی تیگرای در منطقه امهری تصویب کرد.

به رغم درخواست شورای امنیت برای مصاحبه و کنار نهادن خشونت، ارتش اتیوپی روز آدینه از سربازان سابق این کشور خواست تا در جنگ علیه نیروهای شورشی که از شمال به سمت آدیس آبابا به پیشروی ادامه می دهند، به صفوف ارتش بپیوندند.

این درخواست در بیانیه ای منتشر شد که ارتش اتیوپی آدینه در صفحه رسمی خود در فیس بوک منتشر کرد.

شورشیان تیگری و سایر گروه های مسلح، اتحادی را علیه ابی احمد، نخست وزیر اتیوپی تشکیل داده اند.

یدیون تیموتی، دادستان کل اتیوپی، به نوبه خود، به خبرنگاران گفت که گروه های شورشی که ائتلاف علیه دولت آدیس آبابا تشکیل داده اند، از حمایت اجتماعی برخوردار نیستند و اتحاد تازه آنها فقط یک ترفند راهنمایی شده است.

بلنی سیوم، سخنگوی دولت اتیوپی هم بر تعهد نخست وزیر اتیوپی به ایجاداتیوپی باثبات و صلح آمیز تاکید نمود.

با تشدید درگیری ها در اتیوپی، سفارت آمریکا در آدیس آبابا از همه شهروندانش خواست که هر چه سریع تر اتیوپی را ترک نمایند.

در بیانیه ای که روز آدینه در وب سایت سفارت آمریکا در آدیس آبابا منتشر شد، آمده است: شرایط امنیتی در اتیوپی کاملاً مشخص نیست. ما از شهروندان آمریکایی در اتیوپی می خواهیم که هر چه سریعتر این کشور را ترک نمایند.، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 14 آذر 1400 بروزرسانی: 14 آذر 1400 گردآورنده: fazenama.ir شناسه مطلب: 1283

به "درخواست شورای امنیت برای سرانجام جنگ در اتیوپی و شروع مذاکرات همه جانبه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درخواست شورای امنیت برای سرانجام جنگ در اتیوپی و شروع مذاکرات همه جانبه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید