خبرنگاران ورود پیش از موعد دام به مناطق ییلاقی استان سمنان پیگرد قانونی دارد

به گزارش مجله فازنما، سمنان- خبرنگاران- رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: ورود پیش از موعد دام به عرصه های مرتعی ییلاقی استان منجر به برخورد قانونی با بهره برداران می شود.

خبرنگاران ورود پیش از موعد دام به مناطق ییلاقی استان سمنان پیگرد قانونی دارد

سید ابوالفضل ولیئی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگاران، گفت: زمان مجاز ورود دام به عرصه های مرتعی ییلاقی استان سمنان از خرداد ماه است و دامدارانی که پیش از موعد دام خود را وارد عرصه کنند مورد پیگرد قانونی قرار می گیرند.

وی ادامه داد: کاهش بارندگی در زمستان و پاییز سال گذشته موجب خشکسالی و تاخیر در رویش گیاهان در مناطق ییلاقی شده است و اگر دام زودهنگام وارد عرصه های ییلاقی شود، با تعلیف از گیاهان تازه سرازخاک برآورده ، به پوشش گیاهی مرتع آسیب می زند.

وی تاکید کرد: وسعت عرصه های مرتعی استان سمنان در حدود سه میلیون و 731 هزار هکتار است که از این وسعت 20 تا 30 درصد مربوط به عرصه های مرتعی میان بند است و دامداران در اردیبهشت تنها اجازه تعلیف دام در این عرصه ها را دارند.

ولیئی شرح داد: بنا به ضرورت حفظ منابع پایه آب و خاک و فراهم کردن بستر مناسب جهت تجدید حیات گیاهان مرتعی و به منظور جلوگیری از تخریب و ارتقای اکوسیستم عرصه های طبیعی، طرح تعلیف در عرصه های مرتعی میان بند اجرا می شود.

رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان یادآور شد: مدیریت چرای دام در مراتع میان بند از اقدامات حفاظتی مهم در ایجاد تعادل دام و مرتع در عرصه های مرتعی به شمار می آید.

وی خاطر نشان کرد: در صورت مشاهده هرگونه تخلف از قوانین و مقررات مربوط به چرای دام در مراتع، با متخلف یا متخلفان برخورد قانونی خواهد شد و متخلفان به مراجع قضائی معرفی و پروانه بهره برداری آنان باطل می شود.

رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: مناطق میان بند در واقع عرصه های مرتعی در بین مناطق قشلاقی و ییلاقی است که همزمان با پایان یافتن زمان قشلاق و آغاز کوچ بهاره، عشایر برای استقرار در مناطق ییلاقی از مناطق میان بند عبور می کنند.

عشایر استان سمنان بیش از یک میلیون و 74 هزار رأس دام سبک و چهار هزار و 700 رأس دام سنگین دارند.

مناطق جنوبی استان سمنان جزو مناطق قشلاقی و مناطق شمالی استان جزو مناطق ییلاقی عشایر استان سمنان به شمار می رود.

منبع: ایرنا
انتشار: 27 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 27 اردیبهشت 1400 گردآورنده: fazenama.ir شناسه مطلب: 1017

به "خبرنگاران ورود پیش از موعد دام به مناطق ییلاقی استان سمنان پیگرد قانونی دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران ورود پیش از موعد دام به مناطق ییلاقی استان سمنان پیگرد قانونی دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید