خبرنگاران آینده ترامپ و جمهوریخواهان آمریکا

به گزارش مجله فازنما، تهران- خبرنگاران- تحلیلگران بعضی اندیشکده و رسانه های عربی تبرئه دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا در سنای این کشور از اتهام تحریک برای شورش را بیانگر شکنندگی دموکراسی و تقویت پوپولسیم و افراطی گرایی در این کشور دانستند که پیامدهایی مانند شکاف در حزب جمهوری خواه را به دنبال خواهد داشت.

خبرنگاران آینده ترامپ و جمهوریخواهان آمریکا

مجلس سنای آمریکا بامداد یکشنبه 26 بهمن ماه در انتها رسیدگی به دومین پرونده استیضاح دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق این کشور او را از اتهام تحریک به شورش تبرئه کرد. در این جلسه 57 سناتور به استیضاح ترامپ رای مثبت و 43 سناتور رای منفی دادند. 7 سناتور جمهوری خواه همراه با 50 سناتور دموکرات، ترامپ را به دلیل تحریک به شورش مجرم شناختند. دموکرات ها برای متخلف شناخته شدن ترامپ به رای موافق دو سوم اعضای مجلس سنا (67 رای) احتیاج داشتند. مجلس نمایندگان ایالات متحده روز 13 ژانویه (24 دی) طرح استیضاح ترامپ، رئیس جمهوری وقت آمریکا را به اتهام تحریک به شورش پس از حمله طرفداران وی به ساختمان کاپیتال هیل که محل استقرار کنگره این کشور است، تصویب نموده بود.

شکاف در حزب جمهوری خواه

رای اکثریت اعضای جمهوری خواه در سنای آمریکا به تبرئه ترامپ نشان داد که ترامپ هنوز هم در حزب جمهوری خواه دارای نفوذ است. البته این به معنای آن نیست که حزب جمهوری خواه تاوان این محاکمه را نخواهد پرداخت. بلکه از یک منظر می توان گفت رئیس جمهور تاجر مسلکی که در انتخابات ریاست جمهوری باخته در ایجاد شکاف در حزب جمهوری خواه پیروز شده است. تبرئه ترامپ یک انگیزه به وی خواهد داد تا با صدای بلند بگوید که هنوز هم در عرصه سیاسی حضور خواهد داشت.

تارنمای اندیشکده راهبردی الروابط عراق پس از تبرئه رئیس جمهوری سابق آمریکا نوشت: ترامپ که پس از یک دوره ریاست جمهوری از کاخ سفید اخراج شده در شرایط حقوقی مبهمی به سر می برد. او همچنین، با انتقادهای سختی روبرو است. 7 سناتور جمهوری خواه در سنا علیه وی رای دادند. پیوستن 7 سناتور جمهوری خواه به 50 عضو حزب دموکرات در رای دادن علیه ترامپ نشان داد که شماری از اعضای حزب جمهوری خواه تمایل دارند نظر خود را درباره این حزب تغییر دهند. در حالی که ترامپ به انتخابات میانه دوره ای سال 2022 و پس آن چشم دوخته است شکاف ها در حزب متبوع وی افزایش یافته و این حزب با چالش های بسیاری روبرو خواهد شد. چندی پیش میچ مک کانل رهبر جمهوری خواه اقلیت سنا روی مسوولیت ترامپ در ماجرای حمله به ساختمان کاپیتال انگشت نهاد. میچ مک کانل گفت او جمهوری خواستار را گمراه نموده و در راستا اشتباه پیش برده است. اظهارات میچ مک کانل از دید بعضی نشان می دهد که او می خواهد حزب جمهوری خواه را از ترامپ دور کند. این در حالی است که دیگر رهبران این حزب مانند نیکی هیلی سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل خواستار رهبری وی بر حزب جمهوری خواه هستند و حتی از او به عنوان نامزد احتمالی این حزب در انتخابات ریاست جمهوری 2024 نام می برند.

گزارشگر شبکه اطلاعاتی النباء عراق با طرح این سوال که آیا ترامپ برگ برنده انتخاباتی جمهوری خواستار است یا اینکه پس از تحریک طرفداران خود برای حمله به ساختمان کاپیتال هیل به باری برای آنان تبدیل شده است که باید از وی رهایی یابند؟ نوشت: در این زمینه میان جمهوری خواستار اختلاف ایجاد شده است. جمهوری خواستار به شدت درباره چگونگی تعامل با ترامپ و چگونگی نگاه به انتخابات میان دوره ای کنگره در سال 2022 دچار اختلافند. لاری هوگان فرماندار ایالت مرلند آمریکا پیش بینی نموده که طی دو سال آینده حزب جمهوری خواه شاهد نزاعی واقعی باشد. او گفت بسیاری معتقدند که باید طومار ترامپ را در هم پیچید اما آنها شجاعت لازم را برای این کار ندارند و می ترسند مناصب سیاسی خود را از دست بدهند. بعضی دیگر از مسوولان حزب جمهوری خواه برای تشکیل حزب سومی که دارای گرایش راست میانه باشد کوشش می نماید.

شنمایندگی دموکراسی آمریکایی

تبرئه ترامپ در سنا از دید بعضی تحلیلگران نه تنها موقعیت جریان های راستگرای افراطی و پوپولیسم در آمریکا را محکمتر کرد بلکه این موضوع شنماینده بودن دموکراسی در این کشور را به اثبات رساند.

روزنامه الخلیج امارات نوشت: تبرئه ترامپ در مجلس سنای آمریکا نشان داد که اوضاع دموکراسی در آمریکا خوب نیست و پوپولیسم و افراط گرایی با قدرت در عرصه سیاسی و جامعه آمریکا حضور دارند. راستگرایان افراطی و دارای گرایشات نژادپرستانه کوشش می نمایند حضور خود را در جامعه آمریکا تقویت سازند. آمریکا احتیاج به اصلاح سیاسی فراگیری دارد که کشور را شکاف عمیق رهایی بخشد. در جلسه اسیتضاح، دموکرات ها برای متخلف شناخته شدن ترامپ به رای موافق دو سوم اعضای 100 نفری مجلس سنا احتیاج داشتند. 57 سناتور به استیضاح ترامپ رای مثبت و 43 سناتور رای منفی دادند. 7 سناتور جمهوریخواه هم به سناتورهای دموکرات ملحق شدند و بر روی این موضوع حساب باز نموده بودند که جمهوری خواستار از ترامپ چشم پوشی خواهند کرد. اما این موضوع رخ نداد. تبرئه ترامپ سبب شد که جو بایدن هشدار دهد دموکراسی در آمریکا شنماینده است و باید همیشه از آن دفاع کرد. نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان هم مخالفت جمهوری خواستار برای متخلف شناختن ترامپ در تحریک طرفدارانش در حمله به ساختمان کاپیتال هیل در روز ششم ژانویه را یکی از سیاه ترین و شرم آورترین روزهای تاریخ آمریکا توصیف کرد.

منبع: ایرنا
انتشار: 25 اسفند 1399 بروزرسانی: 25 اسفند 1399 گردآورنده: fazenama.ir شناسه مطلب: 899

به "خبرنگاران آینده ترامپ و جمهوریخواهان آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران آینده ترامپ و جمهوریخواهان آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید