جُفت امید؛ تک درنای سیبری از بلژیک می آید!

به گزارش مجله فازنما، مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: پیدا کردن جفت به معنی همسرگزینی برای امید نیست؛ ما با بلژیک مذاکره کردیم و در پی این هستیم که یک درنا ماده را با امید هم مسیر کنیم و از این طریق کریدور ایران را احیا کنیم.

جُفت امید؛ تک درنای سیبری از بلژیک می آید!

به گزارش تسنیم، امید؛ تنها بازمنده از گونه تک درنای سیبری در ایران است که برای چهاردهمین سال بدون جفت خود آرزو به تالاب فریدونکنار سفر می نماید. امید یکی از پرندگانی است که مهاجرت منظم دارد و حرکت خود را از سیبری شروع می نماید و پس از اقامتی کوتاه در ولگا روسیه و قزاقزستان وارد تالاب فریدونکنار می گردد و تا اسفند ماه مهمان ایران است.

امید که یک درنای سیبری نر است، آخرین بازمانده از جمعیت غربی درنای سیبری است. این پرنده وفادار به اقلیم مازندران از 14 سال پیش با وجود از دست دادن جفتش آرزو همچنان برای زمستان گذرانی به مازندران می آید. این درنا سال های 1388 و 1394 برای زمستان گذرانی به مازندران نیامد که باعث نگرانی دوستداران محیط زیست شده بود.

درنا ها پرندگانی تک همسری هستند و اگر جفت ماده به دلایلی جان خود را از دست بدهد، پرنده نر برای همواره تنها خواهند ماند، سرنوشتی که امید به آن دچار شده است.

در زمستان سال 1386 سه درنای سیبری در فریدونکنار به زمین نشستند که متأسفانه همان سال یکی از درنا ها با شلیک گلوله کشته می گردد. دو درنای دیگر (امید و آرزو) سال بعد هم به ایران باز می گردند که متأسفانه باز هم یکی از آن ها (آرزو) با شلیک گلوله کشته می گردد. از آن سال به بعد امید هرساله در آبان ماه مهمان ایران می گردد.

چندی پیش رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اعلام نموده بود که این سازمان در مذاکره با سایر کشور هایی که در مسیر حرکت امید هستند، میخواهد تا برای امید جفت پیدا کند!

در این خصوص، غلامرضا ابدالی؛ مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست به تسنیم گفت: پیدا کردن جفت به معنی همسرگزینی برای امید و جفت گیری نیست چرا که درنا ها تک همسری هستند و زمانی که جفت خود را از دست بدهند، دیگر جفت گیری نمی نمایند. ما در پی این هستیم که یک درنا ماده را با امید هم مسیر کنیم.

وی ادامه داد: برای انتقال درنای ماده با کشور بلژیک مذاکره کردیم و می خواهیم یک درنا ماده را از بلژیک به فریدونکنار بیاوریم. در حال حاضر همه شرایط آماده است و جایگاه درنا ماده را نیز فراهم نموده ایم.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست شرح داد: درنا ها تابستان در سیبری هستند و برای زمستان گذرانی به عرض های جغرافیایی پایین تر می آیند. مهاجرت درنا ها به وسیله مسیر هند، چین و ایران انجام می گردد. درحال حاضر مسیر چین پرترددترین مسیر است؛ مسیر هند نیز شرایط خوبی دارد، اما مسیر ایران را فقط امید حفظ نموده است.

ابدالی گفت: اگر امید جفتی داشته باشد که با او سفر نموده و با امید هم مسیر گردد، ممکن است خانواده های دیگری نیز از بلژیک بیایند. درخصوص این درنا ماده 3 سناریو وجود دارد؛ ممکن است امید در اسفند ماه مهاجرت کند و درنا ماده در ایران بماند؛ ممکن است باهم مهاجرت نمایند، اما درنا ماده با امید برنگردد. در سومین سناریو که ما امیدواریم اتفاق بیفتد، سال آینده درنا ماده و امید از مسیر ایران به فریدونکنار می آیند و خانواده های دیگر نیز با آن ها هم مسیر شده و کریدور ایران را احیا خواهند کرد.

وی اضافه نمود: بر روی این درنا ماده ردیاب نصب می گردد و آن را تحت نظر می گیریم. این اقدام یک کار علمی برای حفظ کدریدور پروازی است.

منبع: فرارو
انتشار: 5 بهمن 1401 بروزرسانی: 5 بهمن 1401 گردآورنده: fazenama.ir شناسه مطلب: 1601

به "جُفت امید؛ تک درنای سیبری از بلژیک می آید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جُفت امید؛ تک درنای سیبری از بلژیک می آید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید