جای خالی عراقی ها در نمایشگاه ایران اکسپو
به گزارش مجله فازنما، حسینی گفت:بهتر است از کشور عراق هم هیات هایی برای بازدید از ایران اکسپو دعوت شوند.
به گزارش ، سیدحمید حسینی با بیان اینکه در بحث بازاریابی و پیدا کردن مشتری، یکی از ابزار ها شرکت در نمایشگاه ها است گفت: ظرفیت ها و توانایی های مشتریان بالقوه در نمایشگاه هها شناسایی می گردد، به گونه ای که در همه کشور های صادرات محور مثل ترکیه، آلمان و یا چین سالیانه صد ها نمایشگاه بین المللی برگزار می گردد ضمن اینکه خود صنعت نمایشگاهی نیز سودآور است و به توسعه روابط جاری و افزایش صادرات کشور یاری می نماید.
او بر حضور میهمانانی ازکشورعراق در نمایشگاه توانمندی های صادراتی ایران (ایران اکسپو) تاکید نمود و گفت: شکی نیست که بازار عراق، فرصتی برای ما و ظرفیتی بزرگ برای توسعه صنایع ایران است. ما نیز از این نمایشگاه حمایت می کنیم و حضور خواهیم یافت.
دبیر کل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق در بخشی از سخنان خود با اشاره به اینکه هزینه های نمایشگاهی در عراق بالاست گفت: در کشور عراق برعکس ایران، مردم، چندان تمایلی برای حضور در نمایشگاه ها ندارند و در نمایشگاه هایی که در عراق برگزار می گردد معمولا شرکت های ایرانی ناراضی هستند، چون معتقدند در آن کشور تبلیغ چندانی برای آن نمایشگاه صورت نگرفته بود که بازدیدنماینده کمی داشت، و این در حالی است که شرکت ها باید به این موضوع توجه داشته باشند که مردم عراق اصولا تمایلی برای بازدید از نمایشگاه ندارند.
از ابتدای سال جاری؛ 5 میلیارد و 715 میلیون دلار صادرات به عراق داشتیم
او با بیان اینکه در نمایشگاه ها معمولا خریداران عمده محصولات از سراسر جهان برای آشنایی با محصولات به نمایشگاه می آیند و از نزدیک با واحد های تولیدی و صادراتی آشنا می شوند اظهار کرد: بنابراین حضور در نمایشگاه های این چنینی مثل ایران اکسپو فرصتی مناسب برای شرکت های هایی است که می خواهند با مشتریان خارجی آشنا شوند.
او در عین حال اعلام کرد: در کشور عراق در حوزه مصالح ساختمانی، مواد غذایی و یا پتروشیمی نمایشگاه های برگزار شده و بهتر است در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، خطوط ماشین آلات صنعتی، خدماتی و یا موارد دیگر نیز نمایشگاه هایی در این کشور برگزار گردد.
حسینی با بیان اینکه عراق سالانه بعضا تا 70 میلیارد دلار در سال واردات دارد و همه کشور ها کوشش می نمایند در این بازار حضور داشته باشند عنوان نمود: مشکل ما در عراق بحث رقابت و رقبا نیست بلکه بخش عمده ای از مسائل ما در بازار عراق، در داخل ایران است. اگر بتوانیم با هماهنگی در داخل، اهمیت بازار عراق را متوجه مسئولان وواحد های تولیدی و صنعتی کنیم و فضای تبلیغاتی خوبی هم ایجاد کنیم، می توانیم ظرفیت های صادرات به عراق را افزایش دهیم.
او با بیان اینکه روش فعلی صادرات به عراق بیشتر سنتی و قدیمی است گفت: باید تکنیک های صادرات به عراق را تغییر دهیم و برای عبور از میزان حدود 8 میلیارد دلار صادرات و رسیدن به رقمی در حدود 15 میلیارد دلار که توانمندی آن را داریم احتیاج به تغییر ساختار داریم.
دبیر کل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق گفت: باید با تجدید ساختار تجاری در تعامل با عراق، شرکت های بزرگ را وارد عراق کنیم و به بازار خرده فروشی عراق هم وارد شویم، زیرا با دادن کالا به واسطه عراقی از چگونگی توزیع و فروش و قیمت گذاری آن آگاه نخواهیم شد.
حسینی گفت: زمانی که صادرات ما به عراق معادل صادرات ما به 4 قاره اروپا، افریقا، اقیانوسیه و امریکاست باید وزارتخانه ها و دستگاه های ما بصورت عملیاتی در عراق درگیر و واردکار شوند و به همان اندازه به این بازار اهمیت دهند.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان