با پانصد، هزار و ده هزار دلار کانادا، کجا سرمایه گذاری کنم؟

به گزارش مجله فازنما، اگر جزو افرادی هستید که طی چند ماه همه گیری کووید-19 در کانادا، درآمد ثابت تان حفظ شده است، احتمالا خانه نشینی سبب شده چند صد دلاری بیشتر از قبل پس انداز کنید. اگر نمی دانید با این پس انداز چه کار کنید، نگران نباشید! چهار کارشناس امور اقتصادی به این سئوال پاسخ می دهند.

با پانصد، هزار و ده هزار دلار کانادا، کجا سرمایه گذاری کنم؟

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات ویزای مولتیپل کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای کانادا، ویزای مالتی 5 ساله کانادا با دعوتنامه معتبر دریافت کنید.

به گزارش مداد کاهش بعضی هزینه های خانوار نظیر رفتن به رستوران یا تفریحات مختلف طی دوره همه گیری کووید-19 سبب شده بعضی خانواده ها که درآمد ثابتی داشتند و یا همه گیری تاثیری بر درآمدشان نداشته، کمی بیشتر از گذشته پس انداز نمایند.

در این میان، مجله مانی سنس از 4 کارشناس خود پرسیده که با 500، 1000 و 10 هزار دلار پس انداز چه کار مفیدی می تواند انجام داد.

آندریان ماستارچی (مدیر پرتفوی شرکت مدیریت دارایی لایکاس مستقر در ونکوور) پیشنهاد می نماید که این مبلغ حداقل یک یا دو ماه باید دور از چشم خانواده بماند! آقای ماستارچی می گوید که افراد طی این بازه می توانند به ارزیابی احتیاجها و نیز گزینه های پیش رو بپردازند. او می گوید که نباید در سرمایه گذاری یا هر نوع استفاده دیگر از این مبلغ عجله کرد، هر چند که فرصت های موجود برای سرمایه گذاری جذاب باشند.

زوجین باید در گام بعد به معین این بپردازند که این پول قرار است به چه کسی تعلق داشته باشد. البته دلیل این کار نیز تعیین شدن شرایط اقتصادیاتی این مبلغ است. البته اقتصادیات حساب های پس انداز ناچیز است و در نتیجه، بار اقتصادیاتی چندانی برای فردی که پول به حسابش می رود به همراه ندارد.

اما اگر بدهی دارید، ماجرا فرق می نماید! با توجه به اینکه به بدهی، بهره تعلق می گیرد و بر میزان آن افزوده می گردد، پرداخت بدهی اولویت بالاتری دارد. این امر به ویژه در مواردی که خانواده از کارت های اعتباری با نرخ بهره بالا استفاده می نماید، اهمیت بیشتری می یابد. آقای ماستراچی می گوید که پرداخت بدهی ها به ویژه بدهی مربوط به کارت های اعتباری با نرخ بهره بالا، یکی از بهترین گزینه ها برای صرف این پس انداز است. پرداخت بدهی های مربوط به کارت اعتباری، وام دانشجویی یا وام مسکن همواره گزینه معقولی برای صرف پس انداز موجود به شمار می رود.

اگر هم صاحب کسب وکاری هستید، شاید بخواهید این پس انداز را به سرمایه کسب وکارتان بیافزایید. اگر اقتصادیات را به صورت قسطی پرداخت می کنید و یا در ماه آوریل آینده باید اقتصادیات بپردازید، معقول است که مبلغی را برای این منظور کنار بگذارید. همچنین می توانید این مبلغ را بر اساس نرخ مجاز از سوی اداره درآمد کانادا (CRA) به همسرتان که در بازه (براکت) اقتصادیاتی پائین تر واقع شده است قرض دهید.

آرون هکتور (معاون شرکت دورتی بریانت فایننشال استراتژیستس مستقر در کلگری) می گوید افرادی که نگران شرایط شغلی خود به خاطر همه گیری و اوضاع نامساعد اقتصادی هستند باید برای مدتی به این پول دست نزنند و ببیند شرایط به چه شکلی پیش می رود. آقای هکتور می گوید داشتن پس انداز به انعطاف پذیری بهتر در برابر مسائل آینده می انجامد. او توصیه می نماید که ابتدا باید تکلیف این پول را تعیین کرد: آیا این مبلغ یک پس انداز واقعی است یا اینکه صرفا به خاطر تاخیر در خرج کردن، هنوز در حساب تان مانده و به زودی باید خرج گردد. برای مثال، شاید برنامه ای برای سفر داشتید و به خاطر ویروس کرونا پیروز به سفر نشدید. در نتیجه مبلغ مربوط به این سفر را نمی توان پس انداز دانست و احتمالا طی یکی دو ماه آینده بتوان آن را برای سفر خرج کرد. آقای هکتور توصیه می نماید که این مبلغ را برای مدتی کوتاه در یک حساب با نرخ بهره بالا قرار دهیم تا حداکثر استفاده از آن به عمل آید.

این کارشناس امور اقتصادی می گوید اگر این مبلغ واقعا پس انداز است، بهتر است آن را در یکی از طرح های سرمایه گذاری که از مدت ها پیش در اختیار داشتید قرار دهید. مگر در مواردی که هدف فرد از پس انداز یا تحمل ریسک او تغییر نموده باشد، توصیه می گردد این مبلغ به یکی از طرح های سرمایه گذاری قبلی او افزوده گردد.

راب انگن (مشاور اقتصادی و بنیانگذار وبلاگ بومر اند اکو) می گوید که همه گیری کووید-19 سبب شده بسیاری از کانادایی ها در اهداف اقتصادی خود تجدیدنظر نمایند. بعضی بازنشستگان تصمیماتی نظیر نوسازی خانه را به زمانی دیگر موکول نموده اند. او به کسانی که درآمدشان کافی است توصیه می نماید که این مبلغ جمع شده طی ماه های اخیر را در یک حساب پس انداز با نرخ بهره بالا قرار دهند تا بتوانند در آینده بدون احتیاج به برداشت از طرح های سرمایه گذاری خود، به خریدها و هزینه های مهم زندگی مثل سفر یا بازسازی خانه بپردازند.

اما این مبلغ در چه حسابی باید قرار گیرد؟ آقای انگن توصیه می نماید که این پول را می توانید در طرح حساب ثبت شده بازنشستگی (RRPS) خودتان یا همسرتان قرار دهید. همچنین می توانید آن را به حساب پس انداز معاف از اقتصادیات (TFSA) خودتان بیافزایید یا اینکه حسابی را برای یکی از فرزندان تان که حسابی ندارد باز کنید. اگر سقف موجودی معاف از اقتصادیات تان پر شده، آن را به حسابی که اقتصادیات به آن تعلق می گیرد بیافزایید.

آقای انگن پیشنهاد می نماید اگر هزینه اهداف بلندمدت تان را از جایی دیگر تامین می کنید، به سراغ آنچه صندوق سرمایه گذاری ترکیبی قابل معامله در بورس (asset allocation ETF) نامیده می گردد بروید. این صندوق در واقع ترکیبی از چندین صندوق قابل معامله در بورس (ETF) است. او می گوید: بعضی صندوق های سرمایه گذاری ترکیبی قابل معامله در بازار نظیر وی بال ونگارد (Vanguards VBAL) می تواند برای فردی که به تازگی بازنشسته شده مناسب باشد. همچنین هر مبلغ برداشتی از حساب پس انداز معاف از اقتصادیات (TFSA) هم معاف از اقتصادیات خواهد بود.

متیو اندری (معاون شرکت تری دلتا فایننشال مستقر در تورنتو) می گوید اگر هیچ بدهی یا پرداختی در آینده نزدیک ندارید، می توانید این مبلغ را برای بلندمدت سرمایه گذاری کنید. از نظر آقای اندری، سرمایه گذاری روی سهامی مثل CIBC و BCE می تواند گزینه خوبی باشد. هر دوی این سهام سودی 6 درصدی را بین سهامداران توزیع می نمایند.

البته این کارشناس اقتصادی می گوید ماجرا برای 10 هزار دلار متفاوت است و توصیه می نماید که به دنبال یک سرمایه گذاری دیگر برای کسب درآمد به وسیله آن باشید. او سرمایه گذاری در TrezCapital Yield Trust US: TRZ370 را پیشنهاد می نماید. اگر به وسیله یک مشاور به فکر سرمایه گذاری در این صندوق هستید، حداقل باید 5 هزار دلار در آنجا سرمایه گذاری کنید. چنین صندوق هایی نوسان چندانی در بازار نزولی ماه مارس نداشتند.

آقای آندره می گوید خودش برای 10 هزار دلار ترجیح می دهد به سراغ صندوق های ترکیبی قابل معامله در بازار (asset allocation ETFs) برود. او برای مبلغ 500 تا 1000 دلار نیز Ark Next Generation Internet ETF را انتخاب می نماید.

مطالب مشابه:

منبع: اینترنت
انتشار: 2 آبان 1399 بروزرسانی: 2 آبان 1399 گردآورنده: fazenama.ir شناسه مطلب: 611

به "با پانصد، هزار و ده هزار دلار کانادا، کجا سرمایه گذاری کنم؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "با پانصد، هزار و ده هزار دلار کانادا، کجا سرمایه گذاری کنم؟" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با پانصد، هزار و ده هزار دلار کانادا، کجا سرمایه گذاری کنم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید