اولویت بندی منابع محدود حمایتی، پیش احتیاج نجات بخش های مولد از بحران کرونا

به گزارش مجله فازنما، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: ارتقای تاب آوری و نجات بخش های مولد کشور در برابر تهدیدات اقتصادی ناشی از بحران کرونا، در گرو اولویت بندی یاری های حمایتی دولت و تخصیص هدفمند منابع محدود اقتصادی و اعتباری موجود است.

اولویت بندی منابع محدود حمایتی، پیش احتیاج نجات بخش های مولد از بحران کرونا

از وبسایت وزارت بهداشت درمان آموزش پزشکی دیدن نمایید.

غلامحسین شافعی در هفدهمین جلسه هیات کنندگان اتاق مشهد با اشاره به نگرانی ها در باب کارآمدی حمایت های دولتی از کسب وکارهای خسران دیده، به واسطه بحران اقتصادی کرونا اضافه کرد: آنالیز های انجام گرفته نشان می دهد، تا به امروز بسیاری از کشورها دنیا بسته های محرک اقتصادی ویژه ای را برای یاری به اقتصاد آسیب دیده ناشی از ویروس کرونا، در نظر گرفته اند.

او ادامه داد: در مقایسه این محرک ها با میزان فراوری ناخالص داخلی کشورها، درمی یابیم که ژاپن با 21 درصد، در صدر نهاده شده است و ایالات متحده با یاری هایی معادل 13 درصد از فراوری ناخالص داخلی خود، در رتبه بعد قرار می گیرد. آلمان نیز حدود 11 درصد را به این موضوع تخصیص داده است. در ذیل این جدول، چین با حدود 4 درصد نهاده شده است. اما ارقام حمایتی که تخصیص یافته و توأمان نسبت حمایت ها به میزان فراوری ناخالص داخلی، در خصوص ایران بسیار کمتر و محدودتر است.

شافعی تأکید کرد: ذکر این نکته ضرورت دارد که ایران در روبروه با بحران ناشی از شیوع کرونا، با شرایط متفاوتی روبرو است. کشورمان در بزنگاه سخت تحریم ها با این چالش جدید روبرو شد. در خلال همین بحران نیز شاهد سقوط قیمت نفت بودیم که بر حجم مسائل اضافه کرد. با این اوصاف، آنچه در قالب یاری های حمایتی برای اقتصاد و فضای کسب وکار در نظر گرفته شده است، بضاعت دولت در این حوزه بوده اما مدیریت همین منابع اندک نیز بسیار ضروری می کند و تأکید بخش خصوصی نیز بر تدبیر مؤثر دولت است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران یادآور شد: در نشستی که اخیراً فعالان اقتصادی با رئیس جمهور داشتند، بر اهمیت این مسئله تأکید کردیم و خواهان اولویت گذاری برای اعتباردهی به بخش های آسیب دیده شدیم. باید توجه داشت که شماری از بخش های فراوریی در بحبوحه این بحران، با رونق روبرو شدند. گروهی نیز حتی پیش از بروز این بیماری، خود بحران زده و بیمار بودند و اعطای تسهیلات، آن هم باوجود محدودیت منابع، به احیای آن ها منجر نخواهد شد. پس هر یاریی باید با مدنظر قرار دادن همه این مؤلفه ها انجام بگیرد تا کارآمدی لازم، حاصل شود.

شافعی تأکید کرد: باید بپذیریم که در سال های گذشته نیز همین بی توجهی به اولویت گذاری ها و هدفمند نمودن حمایت ها با رویکرد بهره وری و اثرگذاری حداکثری، باعث شد تا منابعی انبوه صرف و خرج شود اما اثرگذاری لازم ایجاد نشود.

او از کمیسیون های تخصصی اتاق های بازرگانی خواست تا آنالیز های لازم را در این موضوع انجام داده و پیشنهاد های خود را به مراجع استانی و اتاق ایران، ارائه کنند.

163 میلیارد تومان یاری نقدی اتاق های بازرگانی برای مقابله با کرونا

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در بخش دیگری از اظهارات خود، با تقدیر از کوشش کادر سلامت کشور که در خط مقدم مقابله با کرونا قرار دارند، مطرح نمود: همدلی و همگرایی بخش های مختلف دولتی، فعالان اقتصادی، تشکل ها و اتاق های بازرگانی در یاری به تأمین احتیاجهای درمانی و بهداشتی این بخش و حمایت از اقشار آسیب پذیر، ستودنی است.

شافعی گفت: آمارهایی که تا یک هفته پیش ارائه شده بود، نشان می داد که 163 میلیارد تومان یاری نقدی از سوی اتاق های بازرگانی جمع آوری شده و صرف نیات خیرانه و یاری به مقابله با این بیماری شده است. البته که این کوشش ها همچنان در جریان است و بخش خصوصی در این عرصه مسئولیت اجتماعی خود را به شایستگی ایفا کرده است.

رئیس اتاق مشهد با اشاره به اقدامات اتاق های بازرگانی برای آنالیز اثرات بحران ناشی از شیوع کرونا بر کسب وکارها گفت: در این راستا، علاوه بر مطالعه تجارب بین المللی، چالش های استانی، دیدگاه ها و پیشنهاد های موجود از 70 تشکل بخش خصوصی و 22 اتاق بازرگانی کشور جمع آوری و جمع بندی شد. ماحصل کوشش های انجام شده، سیمایی جامع از مسائل موجود فعلی و چالش های آینده فراهم کرد.

شافعی اعلام نمود: تمامی پیشنهاد هایی که از این محل حاصل آمد، در قالب 55 نامه برای روسای قوای سه گانه، بانک مرکزی و برخی وزارتخانه های مرتبط ارسال شد. حدود 100 نامه نیز به امضای دبیرکل و معاونین اتاق به بخش های مختلف اقتصادی روانه شد تا نظرات بخش خصوصی به شفافیت در باب مهار تبعات این بحران، منعکس شود.

تأکید بر ایجاد مدیریت واحد در مرزهای کشور با هدف تسهیل صادرات

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در ادامه به مسائل فعالان بخش خصوصی در حوزه صادرات نیز اشاره نمود و متذکر شد: در جلسه ای که اخیراً با معاون اول رئیس جمهور برگزار گردید، این موضوع مورد اشاره نهاده شد. تأکید ما بر توسعه تعاملات و ارتباطات با کشورهای همسایه و ارتقای دیپلماسی با هدف توسعه بخش صادرات بود.

شافعی ادامه داد: یکی از مسائلی که به پیشنهاد اتاق مشهد در این جلسه مطرح و پیگیری شد، مسائل فعالان اقتصادی در مرزهای کشور بود. فقدان یک مدیریت واحد در مرزهای کشور باعث شده تا فرایند تجارت و به ویژه صادرات، در مقاطع مختلف با فراز و فرودهایی روبرو شود. این مسئله برای خراسان رضوی به عنوان یکی از استان های مرزی کشور، اهمیت زیادی دارد و به همین جهت مقرر شد تا ظرف دو هفته پیشنهاد های بخش خصوصی برای ساماندهی این حوزه، ارائه شود.

او یادآور شد: درخواست کلی بخش خصوصی، ایجاد یک مدیریت واحد در مرزهای کشور است تا از مداخله و تصمیم گیری های متناقض جلوگیری به عمل آید و امر تجارت تسهیل شود.

رئیس اتاق مشهد با اشاره به چالش واحدهای فراوریی در موضوع تأمین سرمایه در گردش و دسترسی به مواد اولیه، اعلام نمود: شرایط دشواری برای تخصیص وام های حمایتی دولت مدنظر نهاده شده که با واقعیت موجود هم خوانی ندارد. بسیاری از واحدهای فراوریی در حال حاضر با بحران مواد اولیه روبرو هستند و به رغم رونق بازار، در تأمین احتیاج خط فراوری خود گرفتار آمده اند.

شافعی در خاتمه یاد چهره های اقتصادی که در روزها و ماه های اخیر دار فانی را وداع گفته اند را گرامی داشت و تأکید کرد: اگرچه این بحران مجال برگزاری مراسمی درخور این چهره های خدمتگزار را از ما دریغ کرد اما امیدواریم در آینده بتوانیم بزرگداشت هایی را برای ادای دین به آن ها در اتاق بازرگانی برگزار کنیم.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 20 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: fazenama.ir شناسه مطلب: 525

به "اولویت بندی منابع محدود حمایتی، پیش احتیاج نجات بخش های مولد از بحران کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اولویت بندی منابع محدود حمایتی، پیش احتیاج نجات بخش های مولد از بحران کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید