اولین جشنواره فرش جیریا از 12 تا 14 مهر برگزار می گردد

به گزارش مجله فازنما، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، اولین جشنواره فرش جیریا از 12 تا 14 مهر برگزار می گردد.

اولین جشنواره فرش جیریا از 12 تا 14 مهر برگزار می گردد

ابوالفضل جیریایی، دهیار روستای جیریا با اشاره به برگزاری اظهار کرد: هدف از برگزاری این جشنواره معرفی برند جیریا در استان و ایران است، چرا که بافت فرش در این منطقه از استان مرکزی قدمتی دیرینه دارد.

وی گفت: 700 تا 800 دار قالی در جیریا وجود دارد و حدود 1500 نفر مشغول بافت فرش هستند و خوشبختانه بافت فرش در این منطقه همچنان رونق دارد و عموم تولیدات نیر صادر می گردد، البته به علت تحریم ها قدری صادرات تحت تاثیر قرار گرفته اما بافت فرش در جیریا از رونق نیفتاده است.

جیریایی با اشاره به اینکه هنرمندان این روستا در ابعاد مختلف توان بافت فرش را دارند، اضافه نمود: در این جشنواره از کوچکترین ابعاد فرش همانند ابعاد 50 در 60 سانتیمتر تا فرشهای دو متر در سه متر نمایش داده می گردد.

وی طرح های فرش دستبافت جیریا را شامل طرح شاه عباسی، مستوفی، تک بوته، مینیاتور، لچک ترنج، فرهنگ و...عنوان و اظهار کرد: در این جشنواره تمامی مراحل بافت فرش و حتی ساخت ابزار بافت فرش از صفر تا 100 دربه نمایش در می آید.

به گفته دهیار روستای جیریا، بافت فرشهای دو متری (ابعاد 208 در 130 سانتیمتر) بسته به نوع طرح از شش ماه تا یک سال زمان می برد.

منبع: همگردی
انتشار: 6 مهر 1402 بروزرسانی: 6 مهر 1402 گردآورنده: fazenama.ir شناسه مطلب: 1696

به "اولین جشنواره فرش جیریا از 12 تا 14 مهر برگزار می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اولین جشنواره فرش جیریا از 12 تا 14 مهر برگزار می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید